Tech

A szoftverfejlesztők szedik majd ki a pénzt az autóipar zsebéből

A ma ismert, hagyományos autóipar 2030-ra komoly gondokkal fog küzdeni, derül ki a RethinkX szakértői csoport idei jelentéséből. Az amerikai autóiparból 1100 milliárd dollárnyi bevétel fog eltűnni, amelyet jó részben a különböző, autóiparhoz közel álló szoftverfejlesztő és szolgáltató cégek fognak bezsebelni.

A hálózatba kapcsolt autók globális piacának értéke 2020-ra ugyanis várhatóan eléri a 151 milliárd dollárt, amiért az olyan, mobil hálózati kapcsolatra épülő szolgáltatások fognak felelni elsősorban, mint a navigáció, a kiberbiztonsági megoldások és az infotainment.A 2021-ben piacra kerülő autók több mint 80 százaléka fog rendelkezni valamilyen típusú hálózati kapcsolattal, vagyis az utakon szinte lehetetlen lesz elkerülni ezeket a járműveket.

MIT JELENT EZ SZÁMUNKRA?

A hálózati kapcsolat teljesen új távlatokat fog megnyitni a sofőrök és a fejlesztők előtt is. Ám ahhoz, hogy az egyre több egymással kommunikáló eszköz biztonságosan és stabilan működjön a jövőben is, ahhoz a szolgáltatóknak is komoly fejlesztéseket kell végezniük hálózataikon.

Forrás: VODAFONE

Király István, a Vodafone Magyarország Vállalati Szolgáltatások Üzletágának vezérigazgató-helyettese szerint az 5G kommunikáció fog segíteni olyan újítások behozásában, amelyektől a hálózatba kapcsolt autózás kezelhetővé válik.

A szolgáltató az NNG-vel közös sajtótájékoztatóján beszélt arról, hogy a Vodafone Csoport ezért is csatlakozott az első távközlési szolgáltatóként a globális 5GAA (5G Automotive Association) szövetséghez, amelynek a célja az összekapcsolt és automatizált vezetés és az intelligens szállítási rendszerek fejlesztése.

A hálózati kapcsolat olyan, új termékeket és szolgáltatásokat tesz majd lehetővé az autókban, amelyekről eddig még álmodni sem mertünk. Lehetőség lesz például arra, hogy a merülő elektromos autónk feltöltéséhez az autóval való, szabadszavas beszélgetés segítségével találjunk megfelelő töltőt, lefoglaltassuk azt magunknak a kocsival, majd fizessünk.

Ezt követően a töltő szomszédságában lévő kávézótól a fizetést követő néhány másodpercben kapott, aktuális kuponnal megvegyünk a kávénkat, ha odaértünk, így eltöltve az időt, amíg tölt az autó. De akár arra is, hogy a naptárunkkal szinkronban lévő járművünk reggeli közben figyelmeztessen arra, hogy a szokásos útvonalunkon baleset történt, dugó várható, így valamivel korábban el kellene indulnunk, vagy alternatív útvonalat lenne érdemes választanunk.”

– fejtette ki Kerecsen Tamás, az NNG technológiai igazgatója, hogy miként változtatja meg mindez a mindennapi életünket.

A statista.com adatai szerint, a hálózatba kapcsolt autók magyarországi penetrációja jelenleg 0,9 százalékon áll (a KSH adatai alapján ez körülbelül 30.000 autót jelent), 2021-re ez viszont 12,7 százalékra fog emelkedni, ami még a 2016-os adatokkal számolva is több mint 420.000 autó.

NEM LESZ EGYSZERŰ

Mint minden területen, itt is komoly kihívások állnak a szereplők előtt. A hatalmas tortából ugyanis mindenki szeretne egy szeletet, a kérdés ugyanakkor az, ha bármi baj történik, ki lesz a felelős. Egy balesetben az előttünk haladó autó, amelyik szolgáltatta az adatot, vagy a miénk, amelyik azt fogadta és feldolgozta, esetleg az infrastruktúrát kezelő cég, és a sort még folytathatnánk.

Ez már csak azért is fontos kérdés, mert Vodafone Csoport becslése szerint évente 25 ezer ember életét menthetik meg az európai utakon az intelligens, egymással együttműködő autók és egyéb közlekedési eszközök. Emellett kiemelt fontosságúvá válik a kiberbiztonság kérdése, azzal ugyanis, hogy az autókat az internetre kötjük, egy új terület nyílik meg a bűnözők előtt.

A következő években tehát az autóipart fenekestül felforgató változások várhatóak, mindebből pedig a szoftvercégek és a szolgáltató szektor jöhet ki a legjobban. Amellett természetesen, hogy a fogyasztók is rengeteg, az életüket megkönnyítő fejlesztést, szolgáltatást kapnak majd.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik