Belföld

Hatvanmilliót ért 13 éve az a kikötőrész, amit idén nyolcmillióért adott el a BAHART

Balatonföldváron továbbra is komoly vitákat vált ki a tervezett kikötőbővítés, és a vitába az eddigi szereplők mellé bekapcsolódott a BAHART korábbi vezérigazgatója is.

Előzmények

Október elején írtunk először arról, hogy Balatonföldváron kikötőfejlesztést terveznek:

  • a kikötő bejáratát, egy 2230 négyzetméteres területet 8 millió forintért kaphatott meg az önkormányzat, cserébe mindössze egy 500 négyzetméteres területet kell átadnia a BAHART-nak 20 évre használatba. Az üzlet érdekes annak fényében, hogy ma már egy garzonlakás ára is kétszer ennyi, így nem világos, hogyan köthetett ilyen üzletet a jelenleg a balatoni önkormányzatok – köztük a földvári – tulajdonában levő hajózási cég.
  • A kikötő fejlesztése két zöldterületet érint, az egyik a vonatállomás közelében fekvő park egy része. Ide parkolót terveznek, de Holovits Huba fideszes polgármester elmondása szerint csak négy fát vágnak ki. A másik zöldterület a szabadstrand. Ezt tavaly váratlanul átminősítették, így elvileg már nem lehetne szabadstrandnak nevezni, de mindenki annak hívja, és annak is használják a fürdőzők. Nem csoda, hiszen öltözők vannak ott, a Balatonba lépcső vezet, a vízben bóják úsznak.
  • A változás több üzlet jövőjére is befolyással van, mivel a boltok helyére utat képzeltek el a kikötőfejlesztés részeként.
  • Holovits polgármester az első cikkünk megjelenése után Facebook-oldalán sajátos stílusban kommentálta írásunkat. Ugyanakkor megérezhette, hogy a helyieket nem megfelelő módon tájékoztatták az ügyben, mert a tervezett fejlesztésekkel kapcsolatban cikkünk megjelenése után lakossági fórumot hívott össze.
  • Kérdéseket küldtünk a BAHART-nak a kikötő eladása miatt. Tévedésből egy olyan e-mailben kérték türelmünket a válaszig, amiben a felmenőinket emlegették. A levél elküldése miatt a cégnél vizsgálat indult, a stílusa miatt elnézést kértek.

Balatonföldvár önkormányzatának a Sonline-hoz eljuttatott közleményéből kiderül, a városvezetők már azon gondolkoznak, hogy a kikötőben a ’80-as évek óta üzemelő, a tervezett fejlesztések útjában álló üzletek miatt a nyomozóhatósághoz fordulnak. Olyan, 2004-ben kötött bérleti szerződésekre hivatkoznak, amelyek az önkormányzat és a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) jelenlegi vezetésének sejtése szerint magán üzleti érdekeket helyeznek előtérbe.

Nyolc felépítmény esetében a bérleti díj összesen 99 évre valamivel több mint nettó 4 millió 35 ezer forint volt, s ehhez jött hozzá a nettó 1 millió 522 ezer forint a földhasználati jog ellenértéke. Tehát lényegében egy négyzetméternyi ingatlan bérleti díja egy évre 106 forintba került

– vezette le számításait az önkormányzat.

Számtan

A 24.hu-nak sikerült elérnie Horváth Gyulát, a BAHART korábbi vezérigazgatóját, akit az utóbbi hetekben több támadás ért a 2004-ben megkötött szerződések miatt. Szerinte a fenti számolás már csak azért is érdekes, mert

ezzel a logikával a kikötő 2230 négyzetméteres részét most 36 forintos négyzetméteráron értékesítette a BAHART Balatonföldvárnak. Ráadásul itt szó sincs bérlésről, tulajdonba adták. Elmondta, 2004-ben egy négyzetméter nagyjából 30 ezer forintba került a kikötő területén, vagyis a 2230 négyzetméteres terület, ami nemrég 8 millióért kelt el, 13 évvel ezelőtt körülbelül 67 milliót érhetett. 

Horváth Gyula hozzátette, 2004-ig az építmény a kereskedőké volt, a föld viszont, amin az üzletek állnak, a BAHART-é. Ezt a rendezetlen helyzetet oldották meg a kereskedőkkel és az ügyvédekkel a helyi rendezési szabályozásnak megfelelően. Szerinte ez eddig senkit sem zavart, ráadásul a nyüzsgő kikötői élethez hozzátartoznak az üzletek.

Horváth azt sem érti, miért kell a magánterületre egyáltalán bármit tervezni.

A földvári kikötő nagy, ott számtalan olyan hely van, ahol a fejlesztés megoldható. Már ha mindenképpen a parton szükséges ez

– tette hozzá.

Fotó: 24.hu/Fülöp Dániel Mátyás

Horváth szerint finoman szólva is álságos, hogy az önkormányzat nem várt akadályokról ír, amikor az üzletek 99 éves tulajdonba adása köztudomású volt.

Az értékek megállapításánál igénybe vettünk igazságügyi ingatlanszakértőt. Tehát ha a polgármester és az utódom reklamál, hogy értéken alul adtuk el a földhasználatot 99 évre, arra azt tudom mondani, hogy ez egy ingatlanszakember értékbecslése alapján történt

– nyilatkozta.

A BAHART korábbi vezetőjéhez hasonlóan az üzlettulajdonosok szerint is érthetetlen a város és a BAHART jelenlegi vezetésének számítása. Ahogy a lapunknak elküldött közleményükben írják, az üzletek nem azért állhatnak ott a kikötőben, mert létrejött a területhasználati szerződés 99 évre, hanem mert hatósági és állami engedélyek alapján 32 éve magántulajdonban vannak. 1985 óta az üzletek tulajdonjoga többször gazdát cserélt, azonban a MAHART, majd a BAHART minden alkalommal – legutóbb 2014-ben – lemondott az elővásárlási jogáról, pedig megvehette volna azokat.

2017-ben terasz- és parkolóbérleti díj címén majdnem 5 millió forintot fizettünk be Balatonföldvár önkormányzatának, annak az összegnek a felét, amiért megszerezte a terület tulajdonjogát

– jegyezték meg. Majd kitértek arra, hogy ők is érdekeltek a kikötő fejlesztésében, abban részt is vennének, sőt anyagilag is hozzájárulnának. Bizonyítja ezt szerintük az is, hogy legutóbb 2008-ban 1,5 millió forintért terveztették meg az üzletek átalakítását az önkormányzat biztatására, amit végül nem engedélyeztek számukra, „tehát nem miattunk retro stílusúak az üzletek”.

A 2230 négyzetméteres kikötőrész 8 millió forintos eladási árával kapcsolatban megkerestük a BAHART-ot is. Megkérdeztük, mit szólnak Horváth állításaihoz, illetve kértük, hogy tájékoztassanak arról, 2004-ben mennyibe került a kikötő területén egy négyzetméter. Kíváncsiak voltunk arra is, mire gondoltak konkrétan akkor, amikor a Magyar Időkben megjelent közleményükben azt írták, a BAHART menedzsmentje szerint halaszthatatlan a terület közösségi funkciójának erősítése, ezért adta el idén a területet a földvári önkormányzatnak nettó nyolcmillió forintért.

Egy b…megelős belső levelezés elküldése után másodszorra a hivatalos válasz is megérkezett, ebből viszont az nem derül ki, 2004-ben mennyibe került egy négyzetméter a kikötő területén. Annyit írtak, „az önkormányzatnak értékesített terület értéke a hivatalos értékbecslés alapján az ön által is hivatkozott összeg.”

Majd rátértek a kikötőbővítés útjában álló üzletekre:

Számunkra sokkal inkább kérdéses, hogy a korábbi Vezérigazgató Úr, hogyan adhatta bérbe egyrészt 99 éves időtávra, másrészt évi kb. 50 ezer forintért az érintett terület összes hasznosítható részét, ha szerinte 67 millió forintot ért.

Arra sem kaptunk választ, miért most lett halaszthatatlan a kikötő fejlesztése.

A nyárfákat kivágják, de azok úgyis pollenszennyezők

A BAHART lapunknak küldött korábbi válaszában azt írta, a tervezett fejlesztés a jelenlegi szabadstrandra vonatkozóan semmiféle korlátozást nem tartalmaz, így a strand az eredeti funkciójában működhet tovább. Már ez érdekes, hiszen Holovits Huba polgármester nem győzte hangsúlyozni, hogy ez a terület nem szabadstrand.

A BAHART-ot levélben kérdeztük arról is, hány fát kell kivágni a kikötőfejlesztés miatt. Konkrét választ nem kaptunk, de azt írták

a fejlesztés alapvetően a BAHART tulajdonában álló, jelenleg gazos-füves-bokros-nyárfás, funkció nélküli, területet érinti.

A BAHART képet is küldött a területről.

Hozzátették, a szóban forgó nyárfás terület erősen pollenszennyező. A terület egyébként valóban funkció nélküli, de ettől még nyáron tömegek sétálnak itt, ráadásul, mivel közel van a vízhez, gyakran hűsölnek vagy napoznak itt a strandolók.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik