Belföld
Balatonföldvár, 2017. május 19.
Vitorláshajók várakoznak a balatonföldvári hajóállomás kikötőjében, kihajózásra várva.
MTVA/Bizományosi: Faludi Imre 
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó készítője közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.

Szabadstrand helyére épül parkoló a Balatonon

Mázsár Tamás
Mázsár Tamás

újságíró. 2017. 10. 03. 07:00

A helyi önkormányzat 2017 márciusában vásárolta meg a balatonföldvári kikötő egy részét a BAHART-tól:

a 2230 négyzetméteres területet 8 millió forintért vette meg. Ez azt jelenti, hogy a Balatonföldvár egyik legértékesebb részén lévő területet 3587 forintos négyzetméteráron adta el a BAHART az önkormányzatnak.

A BAHART

Huszonegy balatoni önkormányzat 2008-ban vált a Balatoni Hajózási Zrt. 100 százalékos tulajdonosává, amikor – bizonyos feltételek mellett – ingyenes vagyonjuttatással kapták meg az államtól a cég 49 százalékos tulajdoni hányadát a már korábban meglévő 51 százalékos részesedésük mellé. Az állam úgy kívánta megoldani a cég versenyképessé tételét és tőkésítését, hogy a tulajdonért cserébe kötelezte a településeket, hogy rövid időn belül 580 millió forintos tőkeemelést hajtsanak végre, továbbá 2012. október végéig 1,424 milliárd forintos tőkejuttatásban részesítsék a hajózási társaságot. Az érintett önkormányzatok – saját kérésükre – öt év haladékot kaptak a tulajdoni hányaduk arányában fizetendő tőkeemelésre:  2017 októberéig kell rendezniük az ügyet.

A legfrissebb hír szerint viszont tulajdonos lesz az állam a Balatoni Hajózási Zrt-ben. A balatoni kormányhatározatban 12,6 milliárd forintnyi forrást szántak a 4 milliárd forintos jegyzett tőkéjű, tóparti önkormányzatok tulajdonában lévő Balatoni Hajózási Zrt.-nek. Bóka István a Balatoni Fejlesztési Tanács elnöke a hajozas.hu-nak ezzel kapcsolatban azt mondta: önkormányzati tulajdon átadásáról nincs szó, tudomása szerint a fejlesztési források egy része tőkeemelésként érkezne, amellyel az állam tulajdoni hányadot szerezne a társaságban.

Az üzlet már önmagában is nehezen érthető, főként annak fényében, hogy a BAHART Zrt. – miközben ott ad el területet – a balatonföldvári vitorláskikötő bővítését, fejlesztését tervezi. Ehhez a projekthez kapcsolódik egy közösségi célú épület és parkolók építése. Emellett a kikötőhöz vezető út kialakítása is. Ennek megépítése a BAHART feladata lesz. Ám a különleges tranzakció miatt már nem a saját területén, hanem önkormányzati birtokon láthat hozzá a munkához.

A város két parkolót szeretne: egyet a még megmaradt szabadstrand részén, egyet pedig egy ősfás területen.  

Kiemelt beruházás

Ez lesz az a kifejezés, amit a következő szakaszban gyakran olvashat majd. Először nézzük azt a parkolót, amelyet a szabadstrand területére terveznek, a kikötő közvetlen közelében.

Az önkormányzat a márciusi vásárláskor aláírásával szavatolta, hogy a parkoló és az út építéséhez kiadja a szükséges engedélyeket. A szerződés szerint a Balatoni Hajózási Zrt. 96 db parkolót köteles biztosítani. Mivel ennek a mennyiségnek csak egy részét tudja saját ingatlanán létesíteni az önkormányzat a jelenlegi szabadstrand területét javasolta a hiányzó parkolók helyszínéül.

Ahogy az augusztusi előterjesztésből kiderül: a kikötő nem rendelkezik útkapcsolattal, és a jelenleg hatályos szabályozási terv annak kialakítását sem teszi lehetővé. Ezért, ahogy írják, „hosszas egyeztetés eredményeképpen, figyelembe véve minden szempontot, főként a tulajdoni viszonyokat, a résztvevők arra az eredményre jutottak, hogy egyetlen megoldás látszik”. Mégpedig az: a kikötő bejárata, a Csigaház műemléképület keleti és nyugati oldalán egyaránt 3-3 m széles egyirányú utat építenek.

Azt gondolnánk, ezek a változtatások nem mennek olyan könnyen. Ám az előterjesztésből az derül ki, mégsem olyan bonyolult dolgok ezek:

E cél megvalósításához módosítani szükséges a hatályos településrendezési eszközök közül a Helyi Építési Szabályzatot, a Szabályozási Tervet és a Település Szerkezeti Tervet

– írják.

És hogy mi kell még ehhez? Hogy az érintett részeket kiemelt fejlesztésű területnek jelöljék ki. Itt 25 parkolóhelyet kell majd létesítenie a BAHART-nak. A terület az önkormányzat tulajdonában lesz, a BAHART pedig 15 évre szóló használati jogot szerez térítésmentesen. A parkoló és az út fenntartása is az állami cég feladata lesz.

Közparkból parkoló

A másik parkolót a kikötőtől egy kicsit távolabb építenék meg, egy önkormányzati tulajdonban lévő területen, amely a hatályos szabályozási terv alapján

közpark övezeti besorolású terület.

Itt hoznának létre még egy parkolót, ehhez azonban az övezetet a közlekedési területek közé kellene sorolni. És hogyan lehet ezt megvalósítani? Nincs meglepetés: a területet kiemelt fejlesztési területté kell kijelölni. A szeptember 15-i előterjesztésben azt írják, a nyertes ajánlattevő feladata többek között

a jelenleg módosítás alatt álló helyi építési szabályzatban megengedett lehető legtöbb parkoló kialakítása. 

A jogszabályok kimondják, hogy az átsorolással egyidejűleg a zöldterületet, amely körülbelül 2000 négyzetméter nagyságú, önkormányzati tulajdonban lévő területen pótolni kell. De a képen is látható ősfás területet nem lesz könnyű egyik napról a másikra helyettesíteni.

Bővül a polgármester vitorlásoktató cége

Úgy tudjuk, a változás több üzletet is érinthet a kikötő területén. A legújabb fejlemény pedig az, hogy a Kaposvári Járási Hivatal helyszíni ellenőrzést tart majd az ingatlanokon, a tulajdonosoknak csütörtökön bejárást kell majd biztosítaniuk. Van olyan üzlet, ahol ilyen ellenőrzésre még soha nem került sor, most viszont az összes ingatlan tulajdonosát meglátogatják a hivataltól.

Az üzletek környékét egyébként éppen most próbálják átminősíteni belterületről külterületre, nyilván azért, hogy a régi üzletek helyére egy kis zöld területet csempésszenek. Helyiek lapunknak azt mondták: úgy vélik, a kikötő bővítése azért is fontos Holovits Huba polgármesternek, mert vitorlásoktatással foglalkozó cége folyamatosan bővül.

Az önkormányzat egyébként nemrég lakossági fórumot tartott az ügyben, de miután nem sürgősségivel adták fel az értesítőt az eseményről, ezért voltak, akik csak a fórum után kapták meg a levelet. Kerestük az önkormányzatot is, kíváncsiak voltunk, mi indokolja a változásokat. Balatonföldvár polgármestere levelében azt írta, hogy

az önkormányzat elképzelése szerint az említett kikötő bejárati részen egy 120 évvel ezelőtt megszületett terv részeként, az egykori Casino parkjával szervesen harmonizáló közösségi tér, park, szökőkút valósul meg, aminek köszönhetően a jelenleginél jóval nagyobb parkosított zöldfelület alakul ki. A kikötő megközelítését lehetővé téve az ingatlan keleti és nyugati oldalán közútkapcsolat létesül.

Hozzátette, az elképzelés megvalósítását nehezíti, hogy a területen négy üzlethelyiség található, amelyekre az előző tulajdonos, azaz a BAHART Zrt., vitatható módon 99 évre szóló földhasználati szerződéseket kötött, de az üzletek felvásárlása jelenleg nincs napirenden.

A szabadstrand helyén épülő parkolóról azt írta,

 köztudatban „szabadstrandként” említett önkormányzati tulajdonú terület nem kijelölt fürdőhely (nem strand) és azon fakivágásra nem kerül sor.

Ez azért furcsa, mert nyaranta itt vízbe vezető lépcsők vannak, sőt öltöző is van a területen, a vízben pedig bóják úszkálnak. Pont mint egy strandon. Sőt, tavaly ez még hivatalosan is strand volt, de idén már átminősítették vízbe menő lehetőségnek. Ettől függetlenül a Balatonföldvár hivatalos Facebook-oldalán megosztott bejegyzésben is szabadstrandként szerepel ez a terület:

A kikötőtől távolabbi parkolóról kérdésünkre ezt válaszolta:

 A település  tervei szerint a vasút déli oldalán városközponti, de nem Balaton-parti részen a Vak Bottyán és a Bajcsy Zsilinszky utca sarkán parkoló létesül az évek óta kialakult tényleges használatnak megfelelően. A hatályos jogszabályoknak alapján Balatonföldvár zöldterületének nagysága nem csökken, mivel a zöldfelület a város más részén visszapótlásra kerül, a szóban forgó területen fakivágást nem tervez az önkormányzat.

Szerinte a változásokat az indokolja, hogy Balatonföldvár idegenforgalmi szempontból legfrekventáltabb területe a hajóállomás, a nyári szezonban városközpontként funkciónál.

A Magyar Tenger (sic!) legnagyobb és legszebb kikötője, melynek fejlesztési igénye már évekkel ezelőtt megfogalmazódott. Önkormányzatunk a felvetett kérdések mindegyikében  a közösség érdekeit mindenkor szem előtt tartva  a hatályos jogszabályoknak megfelelően jár el.

– írta.

A BAHART kérdésünkre azt közölte, a kikötő bejáratának fejlesztése az önkormányzat kompetenciája.

A szövegben hozzátették:

az értékesítéssel együtt ugyanekkora összértékben 25 db parkolóhely került megváltásra önkormányzati tulajdonú területen. A pályázati forrásból tervezett beruházás – kikötőfejlesztés – miatt előírt és szükséges parkoló kapacitás bővítése olyan területen történhet, amelyet a hatályos szabályozások lehetővé tesznek. A tervezett kikötő fejlesztés szárazföldi egységei (ingatlan, parkoló, játszótér stb.) alapvetően a BAHART tulajdonában álló 14/1 HRSZ számon valósulnak meg, és nem a strandon.

Kiemelt kép: MTVA/Bizományosi: Faludi Imre 

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.