Tech

Obama már tavaly figyelmeztette a Facebookot az álhírek súlyára

A Mark Zuckerberg tavaly az amerikai elnökválasztás ideje alatt és utána is azt hangoztatta, hogy őrültségnek hangzik az, hogy a cég platformját oroszok használnák fel propaganda terjesztésére, és hogy az álhírek nincsenek komoly hatással a választások alakulására.

A Post cikkéből most derült ki, hogy az egykori elnök, Barack Obama személyesen hívta fel a Facebook-vezér figyelmét arra tavaly egy választások utáni novemberi találkozón, hogy vegye komolyan az oroszok által terjesztett álhírek problémáját, mert ha az oldal nem számol le az álhírekkel, a következő választás idejére a helyzet sokkal súlyosabbá válhat.

Zuckerberg ugyan elismerte a kamu hírek problémáját, azt válaszolta Obamának, hogy az ilyen jellegű üzenetek nem széleskörűek a Facebookon, és hogy nincs rá egyszerű és gyors megoldásuk.

Minderre azután derül fény, hogy a Facebook nemrég szeptember elején végre bevallotta: az amerikai elnökválasztási kampány idején feltehetően oroszországi felhasználók csaknem százezer dollárt költöttek a közösségi portálon közzétett, érzékeny társadalmi és politikai témákat érintő hirdetésekre. A fizetett hirdetések vizsgálata során fény derült arra, hogy 2015 júniusa és 2017 májusa között mintegy 470, feltehetően Oroszországból való, hamis profillal vagy oldallal bejelentkező felhasználó mintegy százezer dollárt költött közel háromezer hirdetés megjelentetésére.

Százezer dollárt költhettek oroszok Facebook-hirdetésre az amerikai elnökválasztás alatt
A hirdetések szabályzatott sértettek, ezért törölték őket.

Ugyan Zuckerberg Obamával való találkozásán is tagadta a Facebook hatását, múlt hét csütörtökön közölte, hogy a cég nagy változásokat fog eszközölni a politikai jellegű hirdetések esetében, és több mint 3000 darab, sejthetően oroszokhoz köthető politikai hirdetést nyújtott át vizsgálatra a kongresszus nyomozóinak, és továbbra is folytatják a vizsgálatot. „Nem akarom, hogy bárki is a demokráciánk aláásására használja fel eszközeinket” – mondta egy videóban a Facebook-vezér.

A Facebook nem csak orosz és más külföldi szereplők jelenlétét vizsgálja majd, hanem a különféle kampányszervezeteket is. A cégnek egyelőre még mindig nincsenek pontos információik az orosz hirdetések kiterjedtségéről, és valószínűleg még fel nem fedezett reklámok még most is elérhetők az oldalon.

Több kritikus szerint is a Facebook csak politikai nyomás hatására vallotta be mindezt.

„Ez a közösségi média cégek túlzott önbizalmában gyökeredzik, mivel úgy hiszik, hogy mindent ők tudnak a legjobban, és a világ működésével kapcsolatban is naívak.” – véli a közösségi média társadalomra gyakorolt hatásait kutató Zeynep Tufekci, az Észak-Karolina Egyetem professzora.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik