Az Amerikai Kémiai Társaság konferenciáján ismertetett hordozható készülékkel a szakemberek Caravaggio-, Rubens- és Rembrandt-festményeket tapogattak le.
A módszer bepillantást enged a művész technikájába, egyúttal eldönti a hitelesség és az eredet kapcsán esetleg felmerülő kérdéseket is. A berendezés röntgenfluoreszcens technikával analizálja a műveket, miközben nem okoz kárt a felbecsülhetetlen értékű festményekben.
Rembrandt és Caravaggio műhelyeiből kikerült festmények elemzése mutatta meg, hogy az aláfestésnél gyenge minőségű festéket alkalmaztak.
Az aláfestés volt az első és legfontosabb lépése egy műalkotás létrehozásának. Ez volt a vázlat, amely az alkotó folyamat közben vezette a művészt. A régi mesterek ezen jelezték – általában nagyvonalakban – a fényeket, árnyékokat és a kontúrokat.
Az aláfestés megismerése kicsit arra hasonlít, mintha a festő háta mögül kukucskálnának munka közben: a művész festményről alkotott első elképzeléseit érhetik tetten. Az új technika lezárhatja a függőben lévő vitákat is arról, hogy ki festett bizonyos műveket.
AJÁNLOTT LINKEK:
Bővebben az új röntgengépről (sciencenewsline)