Korábban beszámoltunk róla, hogy idén március elejére hiába harangozták be a szokásos éves sajtótájékoztatót a hazai tévétársaságokat képviselő Magyar Eletronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) és a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) képviselői, hogy bejelentsék, mekkora volt a 2016-os televíziós reklámtorta, illetve hogyan alakultak a többi társszervezetek adataival is összesített magyarországi reklámbevételek. A TV2 ugyanis előzőleg nem szolgáltatott adatokat az azok összegyűjtésére kijelölt EY-nak a MEME többsége által korábban megszavazott idei módszertan szerint, így csak az egyéb médiatípusok (például írott sajtó, online) költéseiről jelentek meg adatok. Azzal magyarázták ezt a TV2-nél, hogy ők nem kaptak válaszokat a módszer megváltozásával kapcsolatos kérdéseikre a MEME-nél és az EY-nál. A MEME ezért április 6-ára rendkívüli közgyűlést hívott össze, ahol megpróbálják kitalálni, mit lehet most tenni a kialakult helyzetben. Korábban az is felmerült, hogy a TV2-vel kialakult vita miatt a MEME akár meg is szűnhet, így a tétje a közgyűlésnek meglehetősen nagy.
A legújabb fejlemény most az ügyben, hogy a Kreatív szakportál információi szerint a TV2 a közelgő közgyűlés előtt eljuttatott egy olyan határozati javaslatot levélben a MEME felé, ami alapján
A közelgő MEME közgyűlés előtti levélben a TV2 “a reklámpiac transzparenciája, a korábbi évekkel összemérhetőség érdekében javasolja, hogy a reklámpiac valamennyi szereplője, az MRSZ valamennyi tagja, az MRSZ reklámtorta bontásának minden érintett szereplője szolgáltasson reklámbevételi adatokat az elmúlt 10 évre visszamenőleg”. Ezt úgy képzelik el a TV2-nél, hogy a reklámtortában részt vevő összes vállalat 2006 és 2016 között éves bontásban tüntesse fel az állami és piaci szereplőktől kapott reklámbevételüket.
A portál szerint azonban a felvetés azért meglehetősen problémás, mivel az MRSZ nem felelős a beérkezett adatokért, azt az adott szektorban tevékenykedő partnerszervezetek állítják össze, az MRSZ csak aggregálja, és neve alatt teszi közzé az adatokat. Tehát még csak az se képzelhető el, hogy az MRSZ irányelvben mondja ki a partnerszervezetek felé, hogy szeretnék a piaci/állami bevételek szétbontását, ennek eldöntése az adott szervezetek (pl. Magyar Lapkiadók Egyesülete, a MEME, a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség) hatáskörébe tartozik.
– jegyzi meg a Kreatív.
A portál amúgy úgy tudja, hogy a TV2 annak eldöntését is szeretné, hogy mi minősül állami reklámköltésnek. A tévétársaság azt javasolja:
minden olyan bevétel, amely a központi költségvetésből származik, ideértve az olyan vállalkozásoktól, piaci szereplőktől származó reklámbevételeket, amely vállalkozásban, piaci szereplőben az állami tulajdoni részesedés – akár közvetve, akár közvetlenül – az 50 százalékos tulajdoni hányadot, vagy szavazati jogot eléri, vagy meghaladja.
A TV2-nél úgy gondolják, hogy amennyiben a fenti kritérium megvalósul, tehát a reklámtorta minden szereplője közzéteszi az állami bevételeit, úgy ők is javasolni fogják a MEME tagjainak, hogy a fentiek szerinti bontásban és időtartamra adják meg reklámbevételi adataikat, “mely adatokat az erre kijelölt auditor cég összesítve (vagyis a televíziós reklámpiac valamennyi szereplőjének összesített adatait) a MEME részére publikálás céljából átadja”.
És amíg a kérdés eldől, legyen minden a régi módszertan szerint
Ezzel együtt javasolják, hogy a korábbi módszertan szerint elkészített televíziós reklámtortát a MEME haladéktalanul tegye közzé, mert ezek alapján a tévés reklámpiac mérete meghatározható lenne, segítve ezzel a piaci szereplők munkáját. Vagyis a TV2 azt szeretné, hogy legalább átmenetileg minden maradjon a régiben.
Azzal kapcsolatban, hogy egy MEME-nek elküldött levél miért az MRSZ-szel partnerségben álló szervezetek tekintetében firtatja az állami költéseket, Zájer Attila, a TV2 kereskedelmi ügyekért felelős ügyfélkapcsolati igazgatója a Kreatívnak elmondta, azt szeretnék elérni, hogy a MEME egységesen képviselje a fenti irányelvet az MRSZ felé.