Üzleti tippek

Céges dilemma: a felhő vagy a saját szerver a jobb megoldás?

A válasz nem egyszerű, hiszen a döntés gyökeresen kihat a mindennapi üzleti tevékenységre és a szervezeti működésre.

Tulajdonképpen mindegy, hogy az informatikai fennakadások azért következnek be, mert a különféle berendezések és alkalmazások elavulttá váltak, vagy a hardverkapacitást túlnőtte a szervezet. A cég így is, úgy is döntési helyzetbe kerül, hogy új szerverekbe ruházzon be, béreljen vagy költöztesse felhőbe erőforrásait – olvasható a hvg.hu-n megjelent, az Invitech Solutions szakmai támogatásával készült összeállításban.

Mit tudnak a felhők?

A számítási felhő (cloud computing) egy olyan internetes megoldás, amely képes megosztani az informatikai erőforrásokat. A felhő bárhonnan lehetővé teszi a hozzáférést hálózatokhoz, szerverekhez, tárolókhoz, alkalmazásokhoz és szolgáltatásokhoz, amelyek mérete rendkívül gyorsan a szükségletekhez igazítható, és rendkívüli mértékben megnöveli a szervezet működésének rugalmasságát.

Kevesen tudják, hogy miért lett felhő a felhő neve. Nem azért, mert a szerverek a felhőben vannak, hanem azért, mert a külső szerverkapacitásokat is feltüntető diagramokon egy felhőszerű ábrával, jellel ábrázolták a külső szervereket.

A felhők különféle képességeket, szolgáltatásokat kínálnak a felhasználóknak és a cégeknek. Tárolhatják és feldolgozhatják az adataikat saját rendszerükön vagy akár egy külső szolgáltató távoli adatközpontjában is.

Szerverek helyben

A kis- és közepes vállalatok számára a számítási felhők sokáig nem jelentettek valóságos alternatívát, hiszen ezeket a rendszereket a nagy cégek igényeinek megfelelően dolgozták ki. Ez a helyzet mára teljesen megváltozott, de az előzmények miatt a kisvállalkozásoknál még ma is elsősorban helyszíni szervereket használnak az alkalmazások futtatására, a fájlmegosztásra, az e-mailek és egyéb irodai megoldások kezelésére – összegezte az Invitech Solutions.

Előnyök

  • Ha a szerver házon belül van, akkor elvben teljes kontroll gyakorolható az erőforrások és az adatok felett.
  • A megoldás a szervezet igényeinek megfelelően teljesen testre szabható.
  • A szerver frissítése, fejlesztése mindig a cég igényeinek megfelelő lehet, és havi igénybevételi díjat sem kell fizetni.

Hátrányok

  • Igen jelentős induló beruházás szükséges a berendezések és szoftverek megvásárlásához és üzembeállításához.
  • Továbbá mindenképpen fizetni kell egy (legalább részmunkaidős) IT-stábot, szerverszobát, valamint finanszírozni kell a szoftverlicencek megújításának forrásait és a hardverfrissítések fedezetét is.
  • A helyi szerverek esetében könnyebben előfordulhat adatvesztés a katasztrófahelyzetekben a házon belüli elhelyezés miatt. A biztonságos helyre való adattükrözés gyakoriságától függ ráadásul, hogy mennyi adat veszhet el vészhelyzetben. Valamint nincs garancia, biztosíték az állásidő esetére.

A felhők és saját szerverek közötti dilemmát a cégek gyakran úgy oldják meg, hogy vegyes modellt alkalmaznak. Ezekben például az érzékeny adatokat a felügyelet megtartása érdekében többnyire helyszíni szervereken tárolják, de a többi funkcióra bérelhető, rugalmasan bővíthető szolgáltatásként informatikai felhőket vesznek igénybe – összegezte az Invitech Solutions.

A cikk folytatásában a számítási felhők előnyeiről és hátrányairól olvashatnak részletesen szintén a cégek szemszögéből.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik