Az ÁPV Rt. várhatóan csütörtökön ismerteti döntését. Három pályázatot értékeltek: ajánlatot adott be a magyar, orosz és ukrán érdekeltségű Aviation Solutions International (ASI), a KrasAir, illetve egy Cape Clear nevű ír csoport. A kiírás értékelésében 80 százalékban vették figyelembe a komplex pénzügyi ajánlatot – a vételárat és a tetemes, 36 milliárd dolláros adósság átvállalását –, míg egyötöd részben számított az öt évre szóló üzleti terv. A három cég által megajánlott vételárról a Napi Gazdaság azt írta, hogy 150–200 millió forint között lehet.
Összehangolt útvonalhálózatot és a ferihegyi Malév-bázis fejlesztését ígérte az orosz KrasAir vezetője. Az öt légitársaságból álló cégcsoport két év alatt nyereségbe fordítaná a Malévot, és nem küldené el a vezetést – írja csütörtöki számában a Világgazdaság.
Az orosz kormány támogatásával – több magyar céggel összefogva, a csoporton belül kisebbségi résszel – pályázott a Malévre a KrasAir (Krasznojarszkije Avialinyii), amely nem akar fapados céget csinálni a magyar légitársaságból, hanem olyan vállalattá szeretné átalakítani, amely a jelenleginél hatékonyabban használja műszaki és emberi erőforrásait – mondta a Világgazdaságnak Borisz Mihajlovics Abramovics, a szibériai vállalatcsoport vezérigazgatója.
A KrasAir az első öt orosz légitársaság közé tartozik, 39 közepes, illetve nagy hatósugarú repülőgépe van; 51 százalékát az orosz állami vagyonkezelő, míg 49 százalékát Borisz Abramovics vezérigazgatóval és Alekszandr Abramovics vezérigazgató-helyettessel baráti viszonyban álló magánrészvényesek birtokolják. A cég további négy orosz céggel alkot szövetséget, amelybe még az idén újabb négy vállalat lép be.

Felszállt; Foto: MTI
Dönt, vagy nem dönt?
Az ÁPV Rt. mindenesetre könnyen eredménytelennek minősítheti a második privatizációs kísérletet, mivel a Napi Gazdaság információi szerint a legfeljebb kétszázmilliós vételár mellett mindegyik ajánlattevő csak részben vállalná át a Malév harmincmilliárd forintos adósságállományát.
A Népszabadság által megkérdezett ágazati szakértők szerint is valószínűsíthető, hogy ismét eredménytelenül zárul a Malév privatizációs tendere. Annak a lehetősége sem zárható ki, hogy végül állami tulajdonban marad a légitársaság.
Ha sikerülne közel nullszaldós szintre varázsolni a Malév mérlegét, akkor az állam számára már nem annyira sietős a cég eladása, ráadásul a 36 milliárd forint körüli hitelállomány miatt a cég részvényeinek 99,95 százalékáért mindössze néhány százmillió forintot ajánlanak az érdeklődők. Ugyanakkor egy tőkeerős, szakmailag felkészült magántulajdonos nagyobb eséllyel jelenthet garanciát a Malév hosszú távú működésére, mint az állam.
Az ÁPV Rt. kommunikációs igazgatója a Magyar Rádiónak adott szerdai interjúban találgatásnak minősítette azokat a sajtóinformációkat, amelyek szerint egyik pályázó sem ajánlana többet 200 millió forintnál a cég teljes részvénycsomagjáért. Oravecz Péter elmondta, hogy önmagában a vételár nem alapozhatja meg a döntést, a részvénytársaság a komplex pénzügyi csomagot vizsgálja.
