Belföld

Szmogriadó: Tarlós csak könyöröghet, mást nem tehet

Lenne mit faragni a szmogrendeleten, a legtöbben ingyenes tömegközlekedést követelnek, ha fullasztó a levegő. A megoldás egyszerű lenne, akár forgalmival is lehetne igazolni, hogy az ember letette a kocsit, és ezért akar bérlet vagy jegy nélkül buszozni. A korlátozások sem elégségesek, Tarlós István inkább könyöröghet, mint követelhet, ha rossz a levegő.

Az egy dolog, hogy minden egyes reggel mínusz 10 fok körüli hőmérsékletben kell az embernek átvágnia magát a munkába menet, de eközben mar a levegő is, ami tele van dzsuvával, nagyjából így tudunk lélegezni tőle:

Hétfő óta szmogriadó van a fővárosban és több hazai nagyvárosban, de a helyzet alig enyhül, változatlanul bőven a határérték (100 mikrogramm/köbméter) felett van a por koncentrációja. De akkor meg minek az egész szmogriadó, ha ugyanúgy tele van a belélegzett gáz PM10-zel, magyarul a szálló por szemcséivel, amik szépen lerakódnak a tüdőnkben? Miért nem ingyenes ilyenkor a tömegközlekedés? Miért csak bizonyos autókat tiltanak ki az utakról? Elég-e egyáltalán az autók kitiltása?

Amellett, hogy rengeteg kérdés merül fel az egész ügyben, sok párt és civil szervezet már jelezte, a mostani – sokat módosított – szabályozás fabatkát sem ér (a pártok reakcióit a cikk alján elhelyezett keretesben taglaljuk). Ha az ember átfutja a főváros vonatkozó rendeletét, szemet szúrhat az, hogy a legtöbb esetben – még riasztáskor is – szinte csak kérni tud a főpolgármester:

  • kéri, hogy ne tüzeljen senki,
  • kéri, hogy ne üljön autóba senki,
  • kéri, hogy gázzal fűtsön, aki teheti.

Azonban kevés a szankcionálási lehetőség, pláne, hogy nem is lehet kivenni a forgalomból a 0-4 közötti környezetvédelmi besorolású járműveken felüli számozású kocsikat.

Forrás: Időkép
Forrás: Időkép

Ingyen tömegközlekedést

Mindenesetre Tarlós István nemrég azt nyilatkozta, a legtöbbek által emlegetett ingyenes BKK olyan opció, amiről ő nem dönthet, csak a szmogriadó elrendelése főpolgármesteri hatáskör. A BKK-járatok térítésmentes használatához a Fővárosi Közgyűlésnek kellene igent mondani.

Épp ez a gond Király Dávid, a BKV-Figyelő blog szakértője szerint is: egy ilyen egészségügyi helyzetben nem jó, ha egy testület döntésére kell várni.

A szmogriadót nem lehet előre eltervezni

Vidéken se jobb

Debrecen és Szeged is azon hazai városok széles körébe tartozik, ahol meghaladja a határértéket a PM10-szennyezettség (gyakorlatilag csak Veszprém kivétel ez alól). A két városban szintén elrendelték a riasztást, és Szegeden ingyenessé tették a tömegközlekedést, ezt semmilyen irattal sem kell igazolni. Közben korlátozásokat is bevezettek, erről itt olvashat.

– indokolta Király, hogy miért nem jó testületre bízni egy olyan döntést, aminek gyorsnak kell lenni. Tarlós egyébként arra hivatkozott még, hogy ha a MÁV és a Volánbusz nem ingyenes ilyenkor az ingázóknak, a BKK miért lenne az? Szerinte jó a felvetés, a másik két szolgáltatónál is lehetne ilyen helyzet esetén térítésmentesen utazni, Tarlós pedig csak “másokra mutogat”. Az igazságosság kérdése is megoldható lenne: a bérletesek hőböröghetnének jogosan, hogy ők pénzért utaznak ilyenkor, de őket meg a bérletük érvényességének megtoldásával lehetne kárpótolni.

Lenkei Péter a Levegő Munkacsoporttól egyetért vele, hogy ingyenes BKK-járatok kellenének, sőt szerintük nagyobb kár éri az országot a szennyezett levegő miatt (beteg emberek, több tb-költés), mint a pár nap kieső tömegközlekedési bevételek miatt. Az meg jó ötlet lenne, hogy az agglomerációs közlekedés szempontjából fontos MÁV és Volánbusz járatain is ingyen lehessen ilyenkor utazni, ugyanis a fővárosban megtett autóutak kétharmada az agglomerációs közlekedéshez kapcsolódik.

Döcög és pöfög, hú de kafa

Ami még fura ellentmondás, hogy a BKK jelezte, tudja sűríteni a járatokat, de ezt az öreg, brutálisan szennyező dízelbuszokkal képes csak megtenni, mondta Király.

És itt visszatérhetünk arra, hogy mi közlekedjen Budapesten és mi nem. Lenkei azt mondta, a benzines kocsikkal nincs gond, hisz a dízelek bocsátják ki a sok részecskét. Márpedig

Budapesten alapvetően a közlekedési eredetű légszennyezettség dominál.

Lenkei állítja, a szankciók, bírságok mértéke elég, de gyorsabban kéne reagálni, “nem pedig utána kullogni az eseményeknek”. Eleve röhejes, hogy két napnak el kell telnie, hogy kiszámolják, szükséges-e riadót hirdetni, így két olyan nap eltelik, amíg a lakosok szennyezett levegőt szívnak. Az autók korlátozása így is kevés, a páros-páratlan végződésű rendszámú járművek felváltva történő kitiltása lenne az ideális.

Megkerestük a BKK-t, mekkora kiesés lenne nekik egy napnyi ingyenes használat, amint válaszolnak, frissítjük cikkünket. Kérdéseinkkel a Fővárosi Önkormányzatot is megkerestük.

A szabályozás

Reggel 6-tól 22 óráig Budapest közigazgatási területén tilos azzal a gépjárművel közlekedni, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód: 0, 1, 2, 3 vagy 4, valamint amelynek a forgalmi engedélyében nincs környezetvédelmi osztályt jelölő kód.

A forgalomkorlátozás nem terjed ki az M0-s Budapest közigazgatási területén áthaladó szakaszaira, Nagykovácsi és Remeteszőlős lakosainak átmenő gépjárműforgalma biztosítása érdekében pedig a következő útvonalakra:

  • Budapest közigazgatási határa-Nagykovácsi út-Szépjuhászné útja-Budakeszi út-Budapest közigazgatási határa,
  • továbbá Budapest közigazgatási határa-Nagykovácsi út-Nagyrét utca-Máriaremetei út-Hidegkúti út-Budapest közigazgatási határa.

Az ezekre az útvonalakra szóló mentességet a nagykovácsiak és a remeteszőlősiek lakcímkártyájukkal igazolhatják.

Fotó: MTI / Mohai Balázs
Fotó: MTI / Mohai Balázs

Miközben sok autós azon pánikolt, hogy a főváros által belengetett 150 ezer forintig terjedő bírság rendkívül súlyos, addig kiderült, hogy 15-30 ezer forint közötti a reális összeg, amit ki lehet róni a behajtó autósra. A fura, hogy még a friss, keddi közleményében is azt írta a főváros, 150 ezer a bírság és punktum.

Pártok és az ingyenes BKV

Az MSZP zseniálisan összekötötte saját talán-miniszterelnök-jelöltjét a kérdéskörrel. Szerintük Botka László városát, Szegedet kéne követni, ahol ingyenessé tették a tömegközlekedést hétfőn. Úgy (is) működhetne a dolog, hogy az autók forgalmi engedélyét elfogadják ilyen esetben bérlet gyanánt. De jobb lenne több bringabarát fejlesztés, P+R parkoló, e-bérlet és működő 3-as metró is.

 

Pataki Márton, az Együtt fővárosi elnöke ugyanazokat írta le nagyjából, mint amit a szocialisták. Ő még nemzetközi példákat is hozott: ezen a télen eddig Párizsban és Varsóban tették a szmog miatt ingyenessé a tömegközlekedést. Jó magyarázatot is adott: pont a legkisebb keresetűeknek van olyan kocsijuk, ami sokat szennyez, nem hajthat be a városba szmogriadó idején, ezért nekik kéne leginkább az ingyenes tömegközlekedés. Az Együtt reméli, Tarlós István javaslatot tesz erre a Fővárosi Közgyűlésben.

 

A PM szerint “a szmog nem fog elmúlni attól, hogy langyos libazsírral kenegetjük”, ezért ki kéne tiltani ilyenkor az összes dízelüzemű járművet, fejleszteni és ilyenkor ingyenessé kéne tenni a kötöttpályás közlekedést, illetve a rossz anyagokkal fűtő házakat kéne korszerűsíteni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik