Az egy dolog, hogy minden egyes reggel mínusz 10 fok körüli hőmérsékletben kell az embernek átvágnia magát a munkába menet, de eközben mar a levegő is, ami tele van dzsuvával, nagyjából így tudunk lélegezni tőle:
Hétfő óta szmogriadó van a fővárosban és több hazai nagyvárosban, de a helyzet alig enyhül, változatlanul bőven a határérték (100 mikrogramm/köbméter) felett van a por koncentrációja. De akkor meg minek az egész szmogriadó, ha ugyanúgy tele van a belélegzett gáz PM10-zel, magyarul a szálló por szemcséivel, amik szépen lerakódnak a tüdőnkben? Miért nem ingyenes ilyenkor a tömegközlekedés? Miért csak bizonyos autókat tiltanak ki az utakról? Elég-e egyáltalán az autók kitiltása?
Amellett, hogy rengeteg kérdés merül fel az egész ügyben, sok párt és civil szervezet már jelezte, a mostani – sokat módosított – szabályozás fabatkát sem ér (a pártok reakcióit a cikk alján elhelyezett keretesben taglaljuk). Ha az ember átfutja a főváros vonatkozó rendeletét, szemet szúrhat az, hogy a legtöbb esetben – még riasztáskor is – szinte csak kérni tud a főpolgármester:
- kéri, hogy ne tüzeljen senki,
- kéri, hogy ne üljön autóba senki,
- kéri, hogy gázzal fűtsön, aki teheti.
Azonban kevés a szankcionálási lehetőség, pláne, hogy nem is lehet kivenni a forgalomból a 0-4 közötti környezetvédelmi besorolású járműveken felüli számozású kocsikat.
Ingyen tömegközlekedést
Mindenesetre Tarlós István nemrég azt nyilatkozta, a legtöbbek által emlegetett ingyenes BKK olyan opció, amiről ő nem dönthet, csak a szmogriadó elrendelése főpolgármesteri hatáskör. A BKK-járatok térítésmentes használatához a Fővárosi Közgyűlésnek kellene igent mondani.
Épp ez a gond Király Dávid, a BKV-Figyelő blog szakértője szerint is: egy ilyen egészségügyi helyzetben nem jó, ha egy testület döntésére kell várni.
A szmogriadót nem lehet előre eltervezni
– indokolta Király, hogy miért nem jó testületre bízni egy olyan döntést, aminek gyorsnak kell lenni. Tarlós egyébként arra hivatkozott még, hogy ha a MÁV és a Volánbusz nem ingyenes ilyenkor az ingázóknak, a BKK miért lenne az? Szerinte jó a felvetés, a másik két szolgáltatónál is lehetne ilyen helyzet esetén térítésmentesen utazni, Tarlós pedig csak “másokra mutogat”. Az igazságosság kérdése is megoldható lenne: a bérletesek hőböröghetnének jogosan, hogy ők pénzért utaznak ilyenkor, de őket meg a bérletük érvényességének megtoldásával lehetne kárpótolni.
Lenkei Péter a Levegő Munkacsoporttól egyetért vele, hogy ingyenes BKK-járatok kellenének, sőt szerintük nagyobb kár éri az országot a szennyezett levegő miatt (beteg emberek, több tb-költés), mint a pár nap kieső tömegközlekedési bevételek miatt. Az meg jó ötlet lenne, hogy az agglomerációs közlekedés szempontjából fontos MÁV és Volánbusz járatain is ingyen lehessen ilyenkor utazni, ugyanis a fővárosban megtett autóutak kétharmada az agglomerációs közlekedéshez kapcsolódik.
Döcög és pöfög, hú de kafa
És itt visszatérhetünk arra, hogy mi közlekedjen Budapesten és mi nem. Lenkei azt mondta, a benzines kocsikkal nincs gond, hisz a dízelek bocsátják ki a sok részecskét. Márpedig
Budapesten alapvetően a közlekedési eredetű légszennyezettség dominál.
Lenkei állítja, a szankciók, bírságok mértéke elég, de gyorsabban kéne reagálni, “nem pedig utána kullogni az eseményeknek”. Eleve röhejes, hogy két napnak el kell telnie, hogy kiszámolják, szükséges-e riadót hirdetni, így két olyan nap eltelik, amíg a lakosok szennyezett levegőt szívnak. Az autók korlátozása így is kevés, a páros-páratlan végződésű rendszámú járművek felváltva történő kitiltása lenne az ideális.
Megkerestük a BKK-t, mekkora kiesés lenne nekik egy napnyi ingyenes használat, amint válaszolnak, frissítjük cikkünket. Kérdéseinkkel a Fővárosi Önkormányzatot is megkerestük.
A szabályozás
A forgalomkorlátozás nem terjed ki az M0-s Budapest közigazgatási területén áthaladó szakaszaira, Nagykovácsi és Remeteszőlős lakosainak átmenő gépjárműforgalma biztosítása érdekében pedig a következő útvonalakra:
- Budapest közigazgatási határa-Nagykovácsi út-Szépjuhászné útja-Budakeszi út-Budapest közigazgatási határa,
- továbbá Budapest közigazgatási határa-Nagykovácsi út-Nagyrét utca-Máriaremetei út-Hidegkúti út-Budapest közigazgatási határa.
Az ezekre az útvonalakra szóló mentességet a nagykovácsiak és a remeteszőlősiek lakcímkártyájukkal igazolhatják.
Miközben sok autós azon pánikolt, hogy a főváros által belengetett 150 ezer forintig terjedő bírság rendkívül súlyos, addig kiderült, hogy 15-30 ezer forint közötti a reális összeg, amit ki lehet róni a behajtó autósra. A fura, hogy még a friss, keddi közleményében is azt írta a főváros, 150 ezer a bírság és punktum.