Elkezdődtek a találgatások arról, miért lelte két magyar matróz a halálát egy szállodahajón, ami Bajorországban egy híd alá szorult. A Blikk megszólaltatta Barbalics Zoltán hajóskapitányt is, aki ismerte az elhunyt 49 éves K. István kapitányt és a 33 éves H. Ferencet.
Szerinte a Viking Freya a baleset előtt nem sokkal indult el Nürnbergből, még csak a Duna-Rajna-Majna-csatornán haladt, a legénység is kipihent lehetett. Ő maga is hajózik a csatornán, amit nem tart veszélyesnek,
bár a hidak, főleg a balesetben részt vevő vasúti híd, eléggé alacsonyan vannak.
Szerinte jól látszik a felvételeken, hogy a hajó eleje sértetlen, a híd a süllyeszthető kormányállást darálta be. Így túl magas vízállás esetén (ami egy csatorna esetén szabályozható) a hajó orra ütközött volna először. Ráadásul egy magasabb híd is van a vasúti híd előtt, már itt is ütközniük kellett volna, a vasúti hídnál pedig teljesen le kellett volna ereszteni azt.
Itt jön be a fő kérdés: emberi mulasztásból nem süllyesztették le a kormányállást vagy technikai hiba történt. Michael Petzold rendőrkapitány is ezt mondta, a vizsgálat célja tisztázni ezeket. Barbalics szerint technikai hibának kellett történni.
K. István nagyon tapasztalt hajós volt, és H. Ferenc se ma kezdte a szakmát. Mindketten, mint a tenyerüket, úgy ismerték ezt az útvonalat.
Barbalics azt gyanítja, hogy az első hídhoz érve még le tudták süllyeszteni a kormányállást, ami aztán nem süllyedt tovább. Idejük viszont már nem volt a két híd között arra, hogy a tetőablaki vészkijáraton kimeneküljenek.