Mobil

Ez az 5 legnagyobbat bukó mobiljáték

Jól indultak, hatalmas visszhangot keltettek, majd eltűntek. Ismerős?

A Pokémon Go hisztéria kellős közepén talán érdemes feltenni a kérdést: mikor cseng le az őrület? A Nintendo Company, illetve a fejlesztők mostanában biztosan rózsaszín ködben látják a világot, hiszen a játék minden rekordot megdöntött, dől a lé, az ötlet a lehető legjobban sült el, azaz nincs más hátra, mint relaxálni és számolni a pénzt.

Volt már pár hasonló sztori a mobilos játékok történelme során, ezért talán érdemes szemezgetni a legnagyobb sikerek, majd még annál is nagyobb bukások között. Az internet, vagy a modern kor népe ugyanis legalább olyan gyorsan képes a földbe döngölni valamit, amilyen hirtelen azt a mennybe emelte.

Angry Birds

Ezzel a választással lehet talán a legjobban vitatkozni, hiszen a sorozat a mai napig tartja magát, évek óta jelen van a piacon, sőt, már mozifilm is született a madarak főszereplésével. Ennek ellenére az építmény már jó ideje ingatag, a fejlesztők pedig képtelenek megtalálni a széria utódját, ami csak megközelítené az AB sikereit.

angrybirds

Az Angry Birds univerzum a finn Rovionak köszönhető, akik 2009-ben (!) adták ki az első játékot. Azóta 13 különböző verziója (Star Wars, Rio, Go!, Epic, Transformers, stb.) jött ki, amelyek messze nem hoztak akkora sikert (és bevételt), mint az első három kiadás. A csapat próbálkozott néhány, a világra épülő címmel is (Bad Piggies), de azok sem keltettek túl nagy feltűnést. A hanyatlás már 2013-ban megkezdődött, amikor a 800 fős cégből 110-en távoztak, akiket tavaly nyáron további 260 ember követett. A nagy reménységnek számító Angry Birds 2 sok letöltést kapott, de bevételt már nem, vagyis a Rovionak valami újat kell kitalálnia.

Flappy Bird

Megint egy madaras történet, ami minden szempontból tökéletes ellenpontja a finn sztorinak. Béna, innen-onnan összelopkodott grafika, idióta játékmenet, idegesítő hangok, döbbenetes siker. A Flappy Bird talán inkább az igénytelenség diadalmenetének példája, mégis a listába való, hiszen egyik napról a másikra bukott el. A játék egy vietnámi fejlesztőhöz, Dong Nguyenhez kötődik, aki poénból rakta össze a cuccot és ő lepődött meg legjobban, hogy mennyire beütött mindenhol. Az igazi felfutás 2014 elején történt meg, amikor a srác szerint napi 50 ezer dollárt termelt neki a levegőben sután bukdácsoló madár.

Valami azonban időközben történhetett, mert Nguyen általános meglepetésre 2014 februárjában töröltette a játékot az online store-okból, mert szerinte az túlságosan addiktív, és egyébként is elcsépeltté vált. Nehezen hihető történet, valószínűleg szerzői jogi viták lehettek a háttérben, hiszen ki vágna le csak úgy egy aranytojást tojó (Flappy) tyúkot.

Draw Something

Ez a mobiljátékok legszomorúbb története, pedig az ötlet és az app tényleg szórakoztató volt. Rajzolj le mobilon valamit, amit vagy kitalál a partner, vagy nem – de inkább nem. A Facebook megosztási lehetőség miatt a 2012 márciusában megjelenő játék bombaként robbant, napok alatt több mint 20 millió letöltést kapott. Boldog-boldogtalan szerencsétlenkedett a rajzokkal, az egyszerű, de nagyszerű idea működött, ami a Zynga figyelmét is felkeltette.

drawsomething

A FarmVille-ről ismert (később ők is jönnek) kiadó azonnal lecsapott a fejlesztőkre (OMGPop) és 180 millió dollárért meg is szerezték őket. A lehető legrosszabb döntés volt, hiszen a már akkor is érezhető hanyatlás felgyorsult és a felvásárlás után a Draw Something rövid időn belül 5 millió felhasználót vesztett. A Zynga később még kiadott egy rajzolós társasjátékot, de az app végérvényesen beleállt a földbe. Az egyetlen nyertes? A 180 millát bezsebelő OMGPop.

Temple Run

Ez a játék hozta be a köztudatba az „endless running” stílust, ami azt jelentette, hogy soha nincs vége, egy-egy menet addig tart, amíg a játékos el nem ront egy ugrást, vagy fordulót futás közben. A 2011 augusztusában megjelenő app olyan brutál sikert hozott, hogy a fejlesztő csapat (Imangi Studios) rövid időn belül túlnőtt az összes akkori nagy stúdión. A játék minden toplistán első helyen szerepelt, ezt hozta a legtöbb bevételt is, mert eleinte 99 centért árulták.

TempleRun

Rövid időn belül jött a második rész, amit további variációk követtek (Brave, Oz), de az első sikerét soha nem tudták még csak meg sem közelíteni. A Temple Run volt azonban talán a legnagyobb hatással a játékpiacra, hiszen utána rohangálós játékok százai lepték el a szoftverboltokat, de egyetlen olyan klón sem akadt, amelyik meg tudta volna ismételni a Temple Run sikerét.

Farmville

A kertészkedős, farmolós játék a Facebookhoz köthető ugyan, de ennél látványosabb bukást talán egyik játék sem tudott produkálni. A sokat emlegetett Zynga által fejlesztett, kizárólag a FB-on elérhető játék 2009-ben a legnépszerűbb ilyen cím volt, sokmilliós táborral. A siker kulcsa elsősorban a „freemium” modell bevezetése volt, ami ingyenes játékot tett lehetővé, de rengeteg megvásárolható tárgyat, eszközt kínált, amivel egyszerűbben ment a fejlődés.

A hanyatlás pontosan akkor indult el, amikor az összes, előbb felsorolt játék beindult. A pénz, a felhasználók tömege hirtelen nem a Facebookon, hanem a mobilokon összpontosult, amit a Zynga nem tudott lekövetni, a FarmVille hirtelen érdektelenné vált, a cég azonban ezt nem tudta lekövetni, az erőforrásokat képtelen volt időben átcsoportosítani. A Zynga az utóbbi években a mobilos megjelenéseken dolgozik (állandó pénzügyi veszteség mellett), de eddig nem sikerült olyan játékkal előállni, ami fel tudná idézni a FarmVille sikereit.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik