Gazdaság

Mérték: a TV2-ből felszabadultan lehet kilapátolni a közpénzt

A nézettségi adatok nem indokolják, hogy duplájára emelték a hirdetési árakat.

Ettől a hónaptól kétszeresére emelte hirdetési árait a korábbiakhoz képest a TV2, bár a nézettségi adatok nem indokolják a lépést – figyelmeztet a Mérték Médiaelemző Műhely. A döntés mögött az állami megrendelések állhatnak – az egyre erősebb kormányzati propaganda milliárdokat hozhat a kereskedelmi csatornának.

A TV2-re azután kezdtek ömleni az állami reklámpénzek, hogy a Fidesz-közelinek tartott Simon Zsolt lett a csatorna egyik tulajdonosa. 2014-ben az állami hirdetések teljes listaáras összegének 43 százaléka érkezett a jegybanktól, a következő évben pedig 44 százalékkal a Miniszterelnöki Hivatal lett a legnagyobb megrendelő. A piacvezető RTL Klub eközben minimális állami megrendelést kapott.

A Mérték megjegyzi: a magyar médiapiacon hagyományosan erős az állami befolyás, de a televíziózás jellemzően piaci alapon működött, amíg mindkét nagy kereskedelmi csatorna külföldi tulajdonban volt. Mára azonban kialakult az erős állami befolyás alatt működő, de jogilag magántulajdonban lévő televízió modellje is.

Az elemzők a legizgalmasabb kérdésnek azt tartják, hogy a TV2-t valóban professzionálisan működtetik-e, maximalizálva az elért közönségből származó politikai hasznot, vagy a népszerűsége az MTVA csatornáinak szintjére süllyed, és „haveri kifizetőhellyé” válik. Az utóbbi lehetőségben is van ráció, mert a TV2 magánvállalkozásként nem köteles nyilvánosságra hozni a kifizetéseit, ezért innen még felszabadultabban lehet „kilapátolni” a pénzt, mint az MTVA-ból.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik