Pénzügy

Életbevágó támogatást kellene egyszerűsíteni

Fölösleges adminisztráció keseríti a vidéki gyógyszertárak életét, holott automatikussá is tehetnék fennmaradásukhoz szükséges támogatást. AZ adószakértő szerint minden adott ugyanis hozzá, csak a jogalkotói akarat hiányzik még.

Van egy adminisztrációs egyszerűsítés, amit már évek óta végre lehetett volna hajtani, de eddig senki sem javasolta – hívta fel a figyelmünket a vidéki gyógyszertárak fennmaradásához nyújtott állami támogatáshoz kötődő felesleges bürokráciára a Magyar Könyvelők Országos Szövetségének alelnöke, Ruszin Zsolt adószakértő.
A támogatás ahhoz kell, hogy a vidéki gyógyszertárak az elégnél kevesebb bevétel mellett is képesek legyenek fenntartani magukat, és ezzel biztosított legyen az ellátás biztonsága. Vagyis hogy senki ne maradjon gyógyszer nélkül. Belátható, hogy ez elég fontos kérdés.

Mint az adószakértő február végén jelezte az illetékeseknek, a meglévő adatszolgáltatás alapján jól nyomon követhető a támogatásra való jogosultság. Vagyis tartalmilag minden adott az automata támogatáshoz, csak a vonatkozó jogszabályt kellene megváltoztatni. Ennek ellenére jelenleg papír alapú kérelmet és igazolást kell rendszeresen küldözgetni.

De miről is van szó?

A közforgalmú gyógyszertárak működési célú támogatását törvény szabályozza, mely szerint az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) a támogatásra jogosult közforgalmú gyógyszertár működtetőjének kérelmére hatósági bizonyítványt állít ki a kormányrendeletben meghatározott jogosultsági feltételek igazolására, megjelölve a támogatás összegét is.

Melyik gyógyszertárak kaphatnak támogatást?

A jogszabály szerint ahol a település gyógyszerellátását kizárólag egy közforgalmú gyógyszertár biztosítja és annak gyógyszerforgalmazásból származó támogatott árréstömege (hatékony és gazdaságos üzletmenet folytatása mellett) nem éri el a kormányrendeletben meghatározott mértéket, ott az állam a működőképesség fenntartásához naptári negyedévente működési célú támogatást nyújt.

Feltétel, hogy a patika tárgyévet megelőző év január 1-je és június 30-a közötti időszakban elszámolt közfinanszírozott gyógyszer-forgalmazásából származó árréstömege ne haladja meg a 7,2 millió forintot, és legalább heti 40 órában tartson nyitva.

A támogatásban részesített vállalkozások nevét és a támogatás összegét a minisztérium a honlapján közzéteszi. Mint az OGYÉI-től megtudtuk, összesen 2316 közforgalmú patika van az országban, és jelenleg közülük 352 gyógyszertár kap állami támogatást.

MTI Fotó: Rosta Tibor
MTI Fotó: Rosta Tibor

Hogyan kell igényelni?

Az igényléshez a patikavállalkozásnak be kell szereznie az egészségügyi államigazgatási szervtől (=OGYÉI) a jogosultságot igazoló hatósági bizonyítványt. Méghozzá minden egyes negyedévben. (A tárgynegyedévet követő harmadik hónap 20. napjáig nyújthatja be az igényét az egészségügyi államigazgatási szervhez, mely határidő jogvesztő).

A bizonyítványt 10 napon belül állítják ki. A hatósági bizonyítványon fel kell tünteti az igényelhető működési célú támogatás összegét is. Magát a működési célú költségvetési támogatást is minden negyedévben igényelni kell, a NAV-tól. (Igénylés: a tárgynegyedévet követő negyedik hónap első napjától.)

Mekkora támogatást lehet kapni?

A működési célú támogatás negyedéves összege a mindenkori központi költségvetésről szóló törvényben szereplő összeg erejéig adható, ehhez igazítva osztják fel a pénzt a gyógyszertárak között. A támogatás összege az árréstömegtől függ:

  • 5 millió forint alatt 1,5-szeres a súlyozott szorzó,
  • 5 és 6 millió forint között pedig 1,25-szoros.

Ha fiókgyógyszertár is van, és az árréstömeg nem haladja meg a 7,2 millió forintot, akkor pedig fiókgyógyszertáranként (max. 2 db.) havi 30 ezer forint lehet a támogatás.

Ahogy a kormany.hu-n is közzétett táblázatból láttuk a működési támogatás 3 ezer és 4,6 millió forint között mozog, de zömében pár százezer forintnyi. A folyósítást a NAV végzi.

Minden adott ahhoz, hogy automatikus legyen a kiutalás

Ami még fontos: a támogatás igényléséhez szükséges adatokat az OEP az OGYÉI számára az összes forgalmazóra vonatkozóan minden év január 31-ig megküldi. A gyógyszertárak szakmai felügyeletét ellátó egészségügyi államigazgatási szerv pedig a gyógyszertár helye szerint illetékes adóhatóság részére szolgáltat adatot. Az OGYÉI az adóhatósággal egyeztetett tartalommal és formában a kiállított hatósági bizonyítványokról szolgáltat adatot az adóhatóság felé.

Vagyis, mint az adószakértő összegzett, adott minden ahhoz, hogy a negyedévenkénti igénylési procedúra kihagyásával automatikus legyen a támogatás kiutalása. Ruszin bízik abban, hogy ezt az illetékesek is belátják, és hamarosan változtatnak, azaz eltörlik a felesleges adminisztrációt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik