Van egy adminisztrációs egyszerűsítés, amit már évek óta végre lehetett volna hajtani, de eddig senki sem javasolta – hívta fel a figyelmünket a vidéki gyógyszertárak fennmaradásához nyújtott állami támogatáshoz kötődő felesleges bürokráciára a Magyar Könyvelők Országos Szövetségének alelnöke, Ruszin Zsolt adószakértő.
Mint az adószakértő február végén jelezte az illetékeseknek, a meglévő adatszolgáltatás alapján jól nyomon követhető a támogatásra való jogosultság. Vagyis tartalmilag minden adott az automata támogatáshoz, csak a vonatkozó jogszabályt kellene megváltoztatni. Ennek ellenére jelenleg papír alapú kérelmet és igazolást kell rendszeresen küldözgetni.
De miről is van szó?
A közforgalmú gyógyszertárak működési célú támogatását törvény szabályozza, mely szerint az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) a támogatásra jogosult közforgalmú gyógyszertár működtetőjének kérelmére hatósági bizonyítványt állít ki a kormányrendeletben meghatározott jogosultsági feltételek igazolására, megjelölve a támogatás összegét is.
Melyik gyógyszertárak kaphatnak támogatást?
A jogszabály szerint ahol a település gyógyszerellátását kizárólag egy közforgalmú gyógyszertár biztosítja és annak gyógyszerforgalmazásból származó támogatott árréstömege (hatékony és gazdaságos üzletmenet folytatása mellett) nem éri el a kormányrendeletben meghatározott mértéket, ott az állam a működőképesség fenntartásához naptári negyedévente működési célú támogatást nyújt.
Feltétel, hogy a patika tárgyévet megelőző év január 1-je és június 30-a közötti időszakban elszámolt közfinanszírozott gyógyszer-forgalmazásából származó árréstömege ne haladja meg a 7,2 millió forintot, és legalább heti 40 órában tartson nyitva.
A támogatásban részesített vállalkozások nevét és a támogatás összegét a minisztérium a honlapján közzéteszi. Mint az OGYÉI-től megtudtuk, összesen 2316 közforgalmú patika van az országban, és jelenleg közülük
Hogyan kell igényelni?
Az igényléshez a patikavállalkozásnak be kell szereznie az egészségügyi államigazgatási szervtől (=OGYÉI) a jogosultságot igazoló hatósági bizonyítványt. Méghozzá minden egyes negyedévben. (A tárgynegyedévet követő harmadik hónap 20. napjáig nyújthatja be az igényét az egészségügyi államigazgatási szervhez, mely határidő jogvesztő).
A bizonyítványt 10 napon belül állítják ki. A hatósági bizonyítványon fel kell tünteti az igényelhető működési célú támogatás összegét is. Magát a működési célú költségvetési támogatást is minden negyedévben igényelni kell, a NAV-tól. (Igénylés: a tárgynegyedévet követő negyedik hónap első napjától.)
Mekkora támogatást lehet kapni?
A működési célú támogatás negyedéves összege a mindenkori központi költségvetésről szóló törvényben szereplő összeg erejéig adható, ehhez igazítva osztják fel a pénzt a gyógyszertárak között. A támogatás összege az árréstömegtől függ:
- 5 millió forint alatt 1,5-szeres a súlyozott szorzó,
- 5 és 6 millió forint között pedig 1,25-szoros.
Ha fiókgyógyszertár is van, és az árréstömeg nem haladja meg a 7,2 millió forintot, akkor pedig fiókgyógyszertáranként (max. 2 db.) havi 30 ezer forint lehet a támogatás.
Ahogy a kormany.hu-n is közzétett táblázatból láttuk a működési támogatás 3 ezer és 4,6 millió forint között mozog, de zömében pár százezer forintnyi. A folyósítást a NAV végzi.
Minden adott ahhoz, hogy automatikus legyen a kiutalás
Ami még fontos: a támogatás igényléséhez szükséges adatokat az OEP az OGYÉI számára az összes forgalmazóra vonatkozóan minden év január 31-ig megküldi. A gyógyszertárak szakmai felügyeletét ellátó egészségügyi államigazgatási szerv pedig a gyógyszertár helye szerint illetékes adóhatóság részére szolgáltat adatot. Az OGYÉI az adóhatósággal egyeztetett tartalommal és formában a kiállított hatósági bizonyítványokról szolgáltat adatot az adóhatóság felé.