A worker uses a broom to arrange unsorted recyclable materials including plastic bottles made of polyethylene terephthalate (PET), steel and aluminum cans at the Tsurumi Recycling Center, operated by Yokohama Resources & Wastes Recycling Public Corp., in Yokohama, Kanagawa Prefecture, Japan, on Friday, Feb. 20, 2015. Aluminum buyers in Japan, Asia's largest importer, will see the fee they pay to secure supply fall next quarter for the first time since 2013 amid regional oversupply, said three people involved in negotiations that start next week. Photographer: Kiyoshi Ota/Bloomberg via Getty Images

Műanyagbolygót csinálunk a Földből

Dávid Imre

városlakó. 2016. 01. 28. 13:02

A Leicesteri Egyetem kutatói szerint az évszázad közepére vastag műanyagréteg borítja majd az óceánokat és a szárazföldeket. A brit tudósok az Anthropocene című folyóiratban megjelent tanulmányukban azt írják, menthetetlenül beléptünk a „műanyag korába”: az általunk előállított, rendkívül lassan lebomló mesterséges anyagok szemmel láthatóan átformálják a bolygónk geológiáját.
Mára annyi műanyagot termeltünk, amivel az egész bolygót körbefóliázhatnánk.

„A nagyszüleink gyerekkorában még alig használtak műanyagokat. Mára azonban mindennapi életünk elengedhetetlen részévé váltak – magyarázta a Science Daily-nek nyilatkozva Jan Zalasiewicz, az egyetem geológiai tanszékének paleobiológia-professzora. – Mindenhol megtalálhatók – műanyagba csomagoljuk az élelmiszereket, műanyag palackokba töltjük a tejet és a vizet, műanyag dobozokban tároljuk a tojást, a joghurtot, a csokoládét, műanyag fiolákban tartjuk sterilen a gyógyszereinket. Még a ruháink nagy részét is műanyagból gyártjuk.”

A kutató hangsúlyozta,

háromévente egymilliárd tonna műanyagot állítunk elő.

„A műanyaghulladék mindenhol ott van: a legmagasabb hegycsúcsoktól az óceán fenekéig – és könnyen fosszilizálódhat is. „Ha abból a műanyagból, amit az elmúlt évtizedekben gyártottunk, fóliát készítenénk, körbetekerhetnénk vele az egész Földet” – mondta Zalasiewicz.

A tanulmány szerint a műanyagszemét visszavonhatatlanul tönkreteszi a talajt, a tengerekbe kerülve pedig tömeges plankton-, hal- és madárpusztulást okoz. A hulladék több ezer kilométert is sodródhat, és hatalmas szemétszigeteket alkot a tengereken. Végül a lesüllyed, a tengerfenékre, ahol összefüggő geológiai réteget képez.

A professzor figyelmeztetett: a következő évezredekben, a szemétlerakókban tárolt hulladék lassú erodálódásával, egyre vastagabbá válik majd a bolygónk felszínét borító műanyagkéreg.

A földbe kerülő műanyag nagy eséllyel fosszilizálódhat – és évmilliókra nyomot hagyhat a bolygó felszínén. A műanyag kora nagyon hosszú ideig tarthat