Műanyagbolygót csinálunk a Földből

Mára annyi műanyagot termeltünk, amivel az egész bolygót körbefóliázhatnánk.

A Leicesteri Egyetem kutatói szerint az évszázad közepére vastag műanyagréteg borítja majd az óceánokat és a szárazföldeket. A brit tudósok az Anthropocene című folyóiratban megjelent tanulmányukban azt írják, menthetetlenül beléptünk a „műanyag korába”: az általunk előállított, rendkívül lassan lebomló mesterséges anyagok szemmel láthatóan átformálják a bolygónk geológiáját.

„A nagyszüleink gyerekkorában még alig használtak műanyagokat. Mára azonban mindennapi életünk elengedhetetlen részévé váltak – magyarázta a Science Daily-nek nyilatkozva Jan Zalasiewicz, az egyetem geológiai tanszékének paleobiológia-professzora. – Mindenhol megtalálhatók – műanyagba csomagoljuk az élelmiszereket, műanyag palackokba töltjük a tejet és a vizet, műanyag dobozokban tároljuk a tojást, a joghurtot, a csokoládét, műanyag fiolákban tartjuk sterilen a gyógyszereinket. Még a ruháink nagy részét is műanyagból gyártjuk.”

A kutató hangsúlyozta,

háromévente egymilliárd tonna műanyagot állítunk elő.

„A műanyaghulladék mindenhol ott van: a legmagasabb hegycsúcsoktól az óceán fenekéig – és könnyen fosszilizálódhat is. „Ha abból a műanyagból, amit az elmúlt évtizedekben gyártottunk, fóliát készítenénk, körbetekerhetnénk vele az egész Földet” – mondta Zalasiewicz.

A tanulmány szerint a műanyagszemét visszavonhatatlanul tönkreteszi a talajt, a tengerekbe kerülve pedig tömeges plankton-, hal- és madárpusztulást okoz. A hulladék több ezer kilométert is sodródhat, és hatalmas szemétszigeteket alkot a tengereken. Végül a lesüllyed, a tengerfenékre, ahol összefüggő geológiai réteget képez.

A professzor figyelmeztetett: a következő évezredekben, a szemétlerakókban tárolt hulladék lassú erodálódásával, egyre vastagabbá válik majd a bolygónk felszínét borító műanyagkéreg.

A földbe kerülő műanyag nagy eséllyel fosszilizálódhat – és évmilliókra nyomot hagyhat a bolygó felszínén. A műanyag kora nagyon hosszú ideig tarthat