Média

Közös szerkesztőséget hoz létre a 168 Óra és a Klubrádió

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 04. 01. 14:58

Heteken belül létrejöhet a 168 Óra és a Klubrádió hírszerkesztőségének integrációja, közös newsroomba is költöznek az újságírók. A Brit Media ügyvezetője a 24.hu-nak azt mondta, jövőre további felvásárlásokat terveznek. Megyeri András Jonatán hozzátette, a Klubrádióban is folyamatosan növelik a tulajdonrészüket.
Korábban a témában:

Sajtóbeszélgetést tartott pénteken a budapesti Gerlóczy kávéházban a 168 Óra távozó főszerkesztője és a feladatát áprilistól átvevő ifjabb generáció képviselője, Tóth Ákos, illetve a lapot kiadó Telegráf Kft., amelyet tavaly vásárolt meg a belga alapítvány, a Brit Europe Foundation tulajdonában lévő Brit Media Kft. Az eseményen Mester Ákos – aki 27 éven át töltötte be a közéleti hetilap főszerkesztői pozícióját, – amellett, hogy méltatta egykori és jelenlegi kollégáit, valamint visszaemlékezett a lap indulására, és arra, miként távolították el – saját véleménye szerint – politikai puccsal a Magyar Rádióból, főleg azt hangsúlyozta, hogy távozása ezúttal nem kényszerből történik.Mester azt mondta, a két Ákos, a távozó és az új főszerkesztő között generációnyi korkülönbség van, márpedig

ha egy hosszú pályának a végére ér valaki, akkor átfut az ember agyán, hogy a továbbiakban már nem lehet, nem illik elszívni a levegőt egy fiatalabb korosztály elől.

A főszerkesztő szerint tehát alapvetően fiatalításról van szó, és bár a 168 Óra tavaly őszi tulajdonosváltásakor még azt vállalta, hogy fél évig (idén április 21-ig) főszerkesztő marad, szimbolikus okokból Mester végül azt kérte, hadd távozzon néhány héttel hamarabb, már április 1-jével, ez ugyanis fontos, szimbolikus Mester számára, mivel pályája során többször is meghatározó volt az említett dátum.

A történet így válik kerekké, lezárttá

 – mondta a 76 éves újságíró, hozzátéve, hogy

a 168 Óra  szívügyem volt és szívügyem marad.

24.hu / Neményi Márton

Mesterre a jövőben szakmai tanácsadóként számít még a kiadó, de a mai beszélgetés alkalmával is megismételte a búcsúcikkében írottakat, hogy már csak segítőtárs szeretne lenni, nem szeretné az új főszerkesztőt túlzott mértékben befolyásolni.

A váltás egyébként annyiban azért kényszer volt, hogy

a régi gárdának voltak ugyan elképzelései arról, hogy hogyan lehetne fejleszteni a lapot, volt ehhez koncepciónk, kreativitásunk, volt sütnivalónk hozzá, de egy dolog nem volt hozzá: pénzünk. A pénzünk kezdett fogyni. Ennek egyik oka a gazdasági válság, ami minden orgánumot sújtott, a másik az internet terjedése, és ebbe belejátszott egy hirdetési bojkott is, amivel a kormány gyakorlatilag minden kormánykritikus orgánumot megtisztelt

– mondta a beszélgetésen.

Nyilvánvaló volt, hogy előbb-utóbb rá kell találnunk egy tőkeerős befektetőre, aki sok mindenről hasonlóan gondolkodik mint mi, például a demokráciáról, a sajtóról, a jogállamról

– tette hozzá Mester Ákos. Szerinte az új tulajdonos, a Brit Media megfelelt ennek az elvárásnak:

A Brit Media számára fontos, hogy megmaradjon a 168 Óra azon jellege, hogy indoklási kényszernek teszi ki a kormányt

–  folytatta.

13 ezer példányra estek

A 168 Órából egyébként a MATESZ legutóbbi mérése alapján 13 ezer példány fogyott 2015 utolsó negyedévében, ami újabb ezer körüli visszaesést jelentett a harmadik negyedhez viszonyítva, és 3 ezres zuhanást a 2014 negyedik negyedévi 16 ezres adathoz képest. A 2000-es évek elején a 168 Óra értékesített példányszáma egyébként még 35 ezer körül volt. Azóta a közéleti hetilapok iránti érdeklődés jelentősen visszaesett.

Mester ezek után arról beszélt, hogy az újságírók felelőssége egyre nagyobb a mostani közéletben, mivel jelenleg egy olyan kormány gyakorol hatalmat, “amely tönkreteheti az országot is, nem is elsősorban gazdaságilag, hanem mentálisan, idegileg, morálisan”. Mester szerint ez kiderül az ATV, az RTL és most már a HírTV műsoraiból is.

Mester végül, mielőtt átadta volna a szót az utódjának, Tóth Ákosnak, azt mondta, hogy ő maga soha nem kívánt legenda lenni, csak annyit szeretne, ha utólag azt mondanák róla, hogy rendes, tisztességes újságíró volt.

A Népszabadságtól igazol embereket a megújuló 168 Óra

Tóth Ákos, a Népszabadság egykori főszerkesztő-helyettese, aki immáron Mester Ákos utódjaként mától a 168 Órát irányítja, a beszélgetésen elmondta, hogy a jövő héttől megújul a hetilap,

újrafazonírozzuk, a tartalma bővebb lesz, az oldalszámot is megnöveljük.

Hozzátette, hogy miközben nagy mértékben számítanak azokra, akik a lapot eddig előállították, érkeznek új kollégák is, köztük Krajcár Gyula, Cseri Péter, Szabó Brigitta, Angyal Gábor, Ónodi Molnár Dóra. Ők mind Tóth Ákos egykori munkahelyéről érkeznek, hiszen a Népszabadság különböző rovatainak voltak korábban a munkatársai.

Növelni kellene a példányszámot

A 24.hu kérdésére, hogy az új tulajdonosnak, a Brit Media-nak milyen elvárásai vannak az elmúlt 15-16 évben (több más közéleti hetilaphoz hasonlóan) jelentős példányszámesést elszenvedő lappal kapcsolatban, Tóth Ákos azt mondta, hogy pár ezerrel még növelhető a lap példányszáma.

A kiadó elvárása alapvetően az, hogy “próbáljuk legalább nullszaldóra kihozni a befektetést, illetve próbáljuk kicsivel megnövelni a példányszámot”.

Tóth szerint minden lépéssel, amit most tesznek majd, ennek a célnak akarnak majd megfelelni. Szavai alapján erősebb marketinggel is készülnek.

Tóth Ákos hozzátette, a Brit Media olyan keretet teremt a 168 Óra számára, amely szakmailag előrelépést jelent. “Ezt a keretet nagyon fontosnak tartom mindenféle szempontból”.

24.hu / Neményi Márton

Hamarosan összeköltözhetnek a Klubrádió és a 168 óra munkatársai

A Klubrádió és a 168 Óra Online szerkesztőségeit például a tulajdonosi átfedésnek köszönhetően már heteken vagy legfeljebb néhány hónapon belül össze fogják vonni, annak érdekében, hogy ki tudják használni a két hasonló elveket valló médiumban rejlő lehetőségeket. Az integráció után a két (egymáshoz most is körülbelül egy utcahossznyira lévő) szerkesztőség ténylegesen össze is fog költözni. Hozzátette, hogy a 168 Óra és a Klubrádió közös hírszerkesztőségének köszönhetően a kapacitások közösen használva hatékonyabb lehet a munka, amiből a Klubrádió és a 168 Óra online is profitálhat.

“Példaértékű generációváltás”

Tóth Ákos Mester Ákossal kapcsolatban azt mondta, hogy őt a szakma azon nagyjai közé sorolja, akivel szemben nem lehet megtenni, hogy nem számolnak vele, ezért örül, hogy szakmai tanácsadóként a jövőben is segíteni fogja a 168 Óra munkáját.

Most új játékrend lesz, de a régi játékosok nem csak úgy vonulhatnak le a pályáról, hogy ott is hagyják a pályát

– hozott focis hasonlatot Tóth.

Mester Ákos a 24.hu kérdésére, hogy a szakmai tanácsadáson kívül hogyan képzeli a jövőjét, esetleg vállal-e még valahol majd munkát, annyit mondott: “újságíróból átmegyek újságolvasóba”, vagyis másra most nem készül azon túl, hogy néha megosztja a véleményét.

Megyeri András Jonatán az Origóról és a további felvásárlásokról

Bár a sajtóeseményen nem szólalt fel és a háttérben volt, a 24.hu-nak lehetősége adódott röviden elbeszélgetni Megyeri András Jonatánnal, a Brit Media Kft. ügyvezetőjével. A Brit Media nemcsak a 168 Óra többségi tulajdonosa, de a Klubrádió kisebbségi tulajdonosa is, és tudható, hogy további akvizíciós tervei is vannak, sőt arról is hallani lehetett már, hogy az Origót is szerették volna megvásárolni a Magyar Telekomtól. Ez utóbbi tényt Megyeri András Jonatán is megerősítette a kérdésünkre. Mint mondta, benne is voltak az Origo Media eladására kiírt tenderben, de egy idő után kiszálltak, mivel a vételár annyira magasba szállt, hogy már nem tartották azt üzletileg racionálisnak.

Nagyon durva irányba ment el a dolog pénzügyileg, nem tűnt egy racionális üzleti döntésnek. És az én személyes véleményem az, hogy borzasztóan túlárazottan vették meg, és nagyon nehezen lehet tudni, mit tud majd a termék akkor, ha nem áll mögötte a Telekom. Ennek a pénznek a töredékéért lehet valami hasonlót jól felépíteni.

Megyeri a további felvásárlásokkal kapcsolatban azt mondta, hogy egyelőre szeretnék a Klubrádió és a 168 Óra Online integrációját lebonyolítani, a szükséges fejlesztéseket elvégezni, és várhatóan 2017-ben kerülhet sor további felvásárlásokra, ha sikerül megegyezni a partnerekkel. Kérdésünkre, hogy milyen típusú termékekben gondolkodnak, azt mondta, hogy televízión kívül mindenben, tehát online, print és rádiós termékek felvásárlása is szóba jöhet.

“Jelenleg arra koncentrálunk, hogy a rádiót és a printet, az erőforrásokat hogyan tudjuk optimálisan használni, hogyan tudunk létrehozni egy közös hírgyárat, ahol el tudjuk választani a keletkezett tartalmakat, hogy mi az, ami online menjen, mi az, ami rádióban, és mi az, ami printbe kerüljön. A print tehát a jövő hétre megújul, külcsínben és tartalmában egyaránt. Ami jó, azt megtartjuk, csak bővítjük. Ezután a 168ora.hu lesz a következő, ami megújul, ami azért lesz izgalmas, mert az jelenleg nem a legkorszerűbb weboldal, de már most is van egy 30-35 ezres egyedi látogatószáma, és egy 150 ezres Facebook oldala, ráadásul nagyon erős a kommentelés, tehát a felhasználók bevonódása. Most arra kell koncentrálni, hogy hogyan lehet átterelni az embereket Facebookról a honlapra. Illetve az még a kérdés, hogy a rádióban is keletkezik egy csomó hír, amiből eddig nem volt kellő kapacitás, hogy ezekből hírt írjunk, pedig nagyon sokszor előfordul, hogy valamelyik műsor vendége fontos, breaking news jellegű kijelentést tesz, de nem mindig van, aki ebből utána hírt írna, és amit utána a többi sajtótermék átvenne. Erre próbálunk most koncentrálni.

A Klubrádiónak és a 168 órának is van egy komoly szerkesztőségi gárdája, de nem arra törekszünk, hogy a két szerkesztőséget leépítsük, hanem a kettőt optimálisan kihasználjuk”

Folyamatosan nő a Brit Media részesedése a Klubrádióban

Kérdésünkre, hogy a Brit Media tervezi-e növelni részesedését a Klubrádióban, Megyeri András Jonatán azt mondta, hogy igen, sőt a részesedésük már most is folyamatosan növekszik:

Nekünk olyan struktúránk van a Klubrádióban, hogy folyamatosan teszünk bele pénzt, finanszírozzuk a veszteségeket és növeljük a tulajdonrészünk. A tulajdonrészünk minden hónapban növekszik.

168 Óra - Megyeri András Jonatán
24.hu / Neményi Márton

Hogy ennek hol lehet a csúcsa, és sikerül-e akár többségbe is kerülni a Klubrádióban, Megyeri András azt mondta a 24.hu-nak, hogy még ki kell várni, hogy a jelenlegi többségi tulajdonossal, Arató Andrással milyen megállapodás fog születni,

 “de természetesen az a cél, hogy minél erősebb vagy minél nagyobb befolyásunk legyen. Nem is lehet más a célunk, de igazándiból boldogok vagyunk már most is, mert tényleg nagyon jó az együttműködésünk a többségi tulajdonossal, és az ötleteinkkel kapcsolatban eddig mindig ki tudott alakulni egyetértés, konszenzus. A további tulajdonrész-növelésnek igazándiból csak praktikus oka lenne,  nincs igazából fontos hozadéka, inkább csak papíron.”

Megyeri András Jonatán hozzátette, a mostani szerkesztőségi integráció is bírja a többségi tulajdonos támogatását.

“A jelenlegi többségi tulajdonos is látja, hogy ebből ő profitálhat, hiszen nagyon nagy a 168 Óra és a Klubrádió közönsége közötti átfedés, ugyanakkor van egy nagyon nagy metszeten kívüli része mindkét halmaznak és ebben sok lehetőség van, hiszen a Klubrádió online is erősen fejlesztésre szorul. Először tehát tegyük rendbe, amink van, próbáljuk megvalósítani a terveinket, hiszen ez is komoly feladat, és aztán megnézzük, hogy hogyan tovább. Ezt az évet most erre szánjuk, tehát ha lesznek további akvizíciók, akkor az jövőre lehetséges.”

Alapítvány van mögöttük

A 168 Órát tavaly megvásároló, kevesebb mint egy évvel ezelőtt, 2015 júniusában 3 millió forint törzstőkével alapított, törökbálinti székhelyű Brit Media a belga székhelyű Brit Europe Foundation többségi, valamint Megyeri András Jonatán kisebbségi tulajdonában álló vállalkozás. A Brit Media ügyvezetője Megyeri András Jonatán 2012-ig üzletfejlesztési igazgató volt a TV2-ben, korábban pedig a Viasat kereskedelmi igazgatójaként tevékenykedett. Megyeri András Jonatán emellett a Bét Sálom Zsinagóga körzeti elöljárójaként is ismert. Megyeri, amióta tavaly júniusban 40 millió forintért kisebbségi tulajdonrészt szerzett a kft. a Klubrádióban, a rádió igazgatóságának tagja is. (A Klubrádió többségi tulajdonosa és egyben a rádió vezérigazgatója változatlanul Arató András maradt.) Ami pedig a 168 Órát kiadó Telegráf Kft.-t illeti,  ahol a Brit Media többségi irányítást is szerzett, Megyeri ügyvezetőként is dolgozik.

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.