Kultúra

Roncsok között, a szárazföldre kicsapva láttuk viszont a legendás papírhajót

Bordás Gábor
Bordás Gábor

újságíró. 2017. 10. 05. 17:04

Korábban a témában:

1997-ben nagy hatással volt a budapestiekre és a városba látogató turistákra, amikor a Dunán egyszer csak megpillantottak egy óriási „papírhajót”, Nádasdi Mihály szobrászművész alkotását.

A 13 méter hosszú, 15 tonnányi fémből készült hajón tizennégyen férnek el, és bár sokan elsősorban egy ötletes reklámhordozóként emlékezhetnek rá, a belsejében egy minigaléria is működött, ahol rendszeresen rendeztek képzőművészeti kiállításokat, főleg pályakezdő alkotók munkáiból.

A tizenöt év után Svájcból hazatelepülő tervező annak idején víziószerűen álmodta meg a projektet, majd pénzzé tette 250 négyzetméteres panzióját, hogy 16 éves lánya segítségével megépíthesse a Művészetek bárkáját, leginkább azzal a szándékkal, hogy előcsalogassa az emberekből a játékosságot – olvasható egy 1997-es Népszabadság-interjúban. Az olykor útra kelő, ám jobbára az Országházzal szemben lehorgonyzott hajót persze üzemeltetni is kellett, ezért lett a burkolata egyben hirdetési felület is, a költségek fedezésére.

Fotó: Olasz Tibor

Váratlan helyen bukkant fel

A papírhajó aztán jó pár évvel ezelőtt aztán eltűnt a Batthyány téri kikötőből, a minap pedig egy olvasónktól kapott szomorú képen láttuk viszont.

Fotó: Gonda Rudolf

A hajó ahelyett, hogy kikötői látványosság vagy egy művészeti gyűjtemény kiemelt darabja lenne, jelenleg meglehetősen viharvert állapotban, járműroncsok között rozsdásodik a szárazföldön a tököli kompkikötő mellett.

A hajótörés

Mint megtudtuk, a hajó tulajdonjoga Nádasditól annak idején egy azóta már megszűnt, hitelekkel foglalkozó pénzintézethez, majd egy svájci bankhoz került. Ettől a banktól vásárolta meg 2012-ben Olasz Tibor, aki a 24.hu-nak elmondta: feltett szándéka volt, hogy helyrehozatja a hajót, és újra művészeti kiállítótérként kezdi használni.

Az új tulajdonosnak azonban nem volt szerencséje: rögtön az első útja után a hajót súlyos baleset érte.

Olasz Tibor a csepeli kikötőben rendelte meg a hajó kiemelését, hogy megkezdődhessenek a renoválási munkálatok, a daru vezetéke azonban elszakadt,

a hajó három emberrel a fedélzetén 14,5 métert zuhant, és csúnyán összetört.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
A baleset után. Fotó: Olasz Tibor

Tavaszra újjászületik

Ezután elindult egy öt éven át húzódó kártérítési eljárás, amely alatt érdemben nem lehetett hozzákezdeni a javításokhoz. A jogi procedúra a közelmúltban záródott le, azóta a nagyobb sérüléseket sikerült is helyre hozni, a hajó újra úszóképes, már csak a külsejét kell kipofozni, hogy ismét régi fényében tündököljön.

Javítás alatt. Fotó: Olasz Tibor

Olasz Tibor örömmel számolt be róla, hogy tervei szerint tavaszra – eredeti funkciójának megfelelően – újra hadrendbe állíthatják a papírhajót. Újraélesztésében nagy érdemei vannak a kompkikötőt üzemeltető Lerner Jánosnak is, aki a baleset után nemcsak a hajó elszállításában, majd a felújításában segített, hanem éveken át lehetővé tette annak tárolását is, egészen addig, amíg visszatérhet a vízre.

A próbaút. Fotó: Olasz Tibor

Kiemelt kép: Gonda Rudolf

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Male doctor working on desk with laptop computer and paperwork on his desk. Medical concept by doctor on computer in office with stethoscope over hospital background.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.