Gazdaság

Kilenc nappal ezelőtt bejelentette, most visszavonta a kormány az autópálya fejlesztési tervét

Az 1422/2016. (VII. 29.) számú kormányhatározat szerint a kormány visszavonta a kilenc nappal ezelőtt kihirdetett tervét, vagyis nem szélesíti ki a korábban kulcsfontosságúnak tartott M1-es autópályát Budapest és Győr között, valamint az M7-est a főváros és Balatonvilágos között.

A határozat ezen túl is töröl számos projektet, valamint vissza is von olyan támogatásokat, amiket korábban biztosított, írja a Portfólió.

  • Visszavonják a kormány és Veszprém közötti együttműködési megállapodás végrehajtásával összefüggő feladatokról szóló 1284/2016. (VI. 7.) Korm. határozat 2. pontjának a) és b) alpontját. Vagyis törlik a 8-as számú főút és a 82-es számú főút összeköttetésével tervezett, a veszprémi sportlétesítmények megközelítésének javítását is szolgáló útfejlesztéseket többek között.
  • Erre a sorsra jutott Kecskemét is, miközben a Mercedes új gyár építését jelenti be, a kormány visszavonja az 52. számú főút M5 autópálya és Kecskemét, Nagykörút közötti szakasz négysávossá történő kapacitásbővítésével kapcsolatos korábbi támogatását.
  • Visszavonják a 2024. évi XXXIII. Olimpiai Játékok, valamint a XVII. Paralimpiai Játékok Budapesten történő megrendezése érdekében benyújtandó pályázathoz kapcsolódó “Olimpiai városrendezési, elhelyezési és helyszínterv” jóváhagyásáról és a versenyhelyszínek megközelítését szolgáló közlekedési infrastruktúrafejlesztésekről szóló határozat azon részét is, amiben a kormány korábban támogatta többek között az M1-es szélesítését.
  • Szombathely esetében is visszavonnak egy korábbi megállapodást, a várost érintő gyorsforgalmi útfejlesztésekhez igazodó, még hiányzó Szombathely elkerülő gyorsforgalmi útszakaszok teljes körű előkészítését mégsem támogatják.
  • És visszavonják azt a határozatot is, ami a gyakorlatban a Modern Városok Program megállapodásai között Sopron, Szolnok, Békéscsaba magas szintű útkapcsolatának kiépítését, valamint Ózd, Debrecen, Győr és Esztergom közúti kapcsolatrendszerének fejlesztését takarja.

A fejlesztésekre korábban 2017 és 2019 közötti költségvetési pénzt ígértek, ezt most 2017-2022 közti időszakra cserélték.

Az új kormányhatározat azt is rögzíti, hogy az egyes térségekben pontosan milyen közlekedésfejlesztési projekteket támogat és milyen forrásból, átszabták az 1215 milliárd forintos keretösszegű Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programot (IKOP).

Az új lista alapján a kormány 108 projektet tervez támogatni uniós pénzből, ezek közül néhány:

  • M3 metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója (137,5 milliárd forint)
  • MÁV 300-600 férőhelyes motorvonatok beszerzése (82 milliárd forint)
  • M4 autópálya Berettyóújfalu-Nagykereki, országhatár közötti szakasz megvalósítása (közel 70 milliárd forint)
  • Püspökladány-Ebes-Apafa vasútvonal korszerűsítése, Debrecen állomás részleges átépítése és Szajol-Debrecen-Apafa vasútvonalon ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése (127 milliárd forint)

Kiemelt kép: az M7-es Sukoró határánál, háttérben a Velencei-tó, 1968, Fortepan, UVATERV

(Adatok, információk és a teljes lista: portfolio.hu)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik