Élet-Stílus

Már idén eltűnhet a kötelezős kampány

Az eddigi harmincról 60 napra növelné az egyik biztosítási alkuszcég a gépjárművek felelősségbiztosításainak díjhalasztási idejét. A szakmát már most erősen megosztja az elképzelés, pedig a valódi kérdés az: eltűnik-e a „kötelezős” kampány?

A Biztosítás.hu arra kérte a Pénzügyminisztériumot, hogy a biztosítóváltás esetén irányadó 60 napos díjhalasztás bevezetésének támogatásával teremtse meg a biztosítótársaságok által elvégzendő adminisztrációs feladatok ellátásához és a helyes bónusz adatok egymás közötti továbbításához szükséges időt.

A hatvannapos díjhalasztás bevezetése a gyakorlatban azt jelentené, hogy a biztosítót váltó autósoknak nem január végéig kellene befizetniük az első díjukat, hanem a jogszabály erejénél fogva egységesen, március 1-ig, anélkül, hogy ezzel veszélyeztetnék a biztosítási fedezetük meglétét.

A mostani kezdeményezést egyéni akciónak tekinti több szereplő is, miután a szakmai szövetségek hivatalosan nem álltak az akció mögé. Turcziné Pálos Anna, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségétől (FBAMSZ) megkeresésünkre elmondta, nem kívánnak állást foglalni az ügyben addig, amíg a PM nem közölt semmilyen irányadó állásfoglalást. Bunya László, a Magyar Biztosítási Alkuszok Szövetsége (MABIASZ) részéről szintén nem kívánt az ügyben nyilatkozni, csak annyit árult el, hogy véleményük szerint nem szerencsés egy olyan egyeztetési folyamatba így beavatkozni, amely jelenleg is zajlik a felelős szakminisztériummal.

Mézes madzag

Keller László államtitkár még februárban az alkuszbálon közölte, a PM hajlik rá, hogy megváltozzon a jelenlegi rendszer a kötelező biztosítások több pontját illetően. A legfontosabb változás, amit említett, maga kampányidőszak eltörlése volna. Miután ezt egy rendeletmódosítással élég elfogadtatni, amit a pénzügyminiszter saját hatáskörében megtehet, akár már idén változhatnak a vonatkozó szabályok. Ez főleg azért fontos, mert ha ez hamarosan nem történik meg újabb egy évet várhatnak a biztosítók a jelenlegi kampányidőszak közeledte miatt.

Megkerestük a pénzügyi tárcát, amely azt a választ adta, hogy jelenleg nincs napirenden a Keller László által megszellőztetett módosítás, de folyamatos az egyeztetés a szakmai szereplőkkel a rendszer egyenetlenségei miatt. A 60 napig tartó díjhalasztás ötletére a PM sajtóosztálya úgy reagált, hogy a levelet a jelenleg tartó egyeztetések egyik megtárgyalandó témái közé sorolják majd. Az egyeztetésekről ennél többet nem árultak el a pénzügyi tárcánál. (Az egyeztetések a piaci szereplők bevonásával folynak, amelyben a biztosítók gépjármű-biztosítási vezetői vesznek részt, de az online alkuszok közül például a Biztosítás.hu nem.)

Nagy érvágás

A kötelező biztosítások (kgfb) jelenlegi rendszerét jó ideje éri több oldalról is támadás. A legfontosabb ütközési vonal a kampányidőszak, amelyen az egyik oldal (az online alkuszok így a Biztosítás.hu is és többségéban a kis biztosítók) rengeteget nyernek, míg a hagyományos nagy biztosítók sokat vesztenek. Mivel a kgfb a leginkább szabályozott biztosítási termék a piacon, manapság egy jól megalkotott internetes összehasonlító kalkulátor segítségével nagyon könnyen alakul ki öldöklő árverseny. A tavalyi évben mindez azt eredményezte, hogy közel 700 ezren váltottak biztosítót.

A nagyobb – és jobbára az váltásokban nem érdekelt – biztosítók szerint az egész kampány többek közt éppen az egyszerű összehasonlíthatóság miatt vált értelmetlenné, az interneten bárki bármikor megnézheti a számára kedvező díjakat. A Generali részéről ezzel kapcsolatban azt közölték: a jelenlegi kampányidőszakos rendszer ellen szól, hogy abban az esetben, ha az ügyfél már novemberben köt jövő évre biztosítást, annak akár már januárban változhat a díja.

A másik oldalról a biztosítók saját megnövekedett ügyfélkezelési feladataikat említik, ugyanis egy ilyen kampányidőszakban például a Generalinál a normális havi 15 ezres kötelezős szerződésszám megugrik akár 100 ezerre is. Az autósok túlnyomó többsége ugyanis döntését november utolsó hetére hagyja, még jobban növelve a normális ügykezelés nehézségeit. További ellenérvük, hogy a nagyon fókuszált kampányidőszaknak köszönhetően elszállnak a marketingköltségeik.

A másik oldal szerint, viszont éppen a kampány az, ami alacsonyan tartja az árakat, és egy valóban nyílt versenyt eredményez. Megfigyelhető szerintük, hogy kampányidőszakban jóval olcsóbban lehet kötelező biztosítást kötni, mint máskor. Mint azt a közelmúlt is igazolja, öt év alatt 45 ezer forintról 30 ezer forintra csökkent egy kötelező biztosítás átlagos költsége.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik