Belföld

Átverte a Fidesz az ÁSZ-t a 2010-es választás elszámolásánál?

Csak harmadakkora ráfordítást jelentett le az Állami Számvevőszéknek a Fidesz a 2010-es országgyűlési választás kültéri reklámjairól, mint amekkora összeg a Mahir Cityposterrel kötött, 2010. március-áprilisi időszak számláján valójában szerepel.

A 24.hu csütörtökön számolt be arról, hogy a tavaszi jobbikos plakátkampányt lebonyolító Simicska-cég, a Mahir Cityposter szervezte a Fidesz plakát- és citylightkampányát a 2010-es választások idején. A birtokunkba került elszámolás tanúsága szerint a cég elképesztően olcsón teljesítette a megrendelést.

A választás idején, 2010 áprilisában 4700 darabos óriásplakát-kampányt vezényelt le a Mahir, amiért ma a kereskedelmi piacon érvényes listaáron akár 1 milliárd forintot is elkérhetne bármelyik reklámcég, de a Fidesznek papíron mindössze 23 millió forintot kellett fizetnie.

A számla azonban nem csak ezt az egyhónapos plakátelszámolást tartalmazta. A teljes, 2010. márciusi és áprilisi számla az átragasztásokat, a plakátjavításokat, a hagyományos hirdetőoszlopos plakátok és a citylight reklámok kihelyezését is magában foglalta, amiért összesen 98,2 millió forintot kért a cég.

A Fidesz a választások után leadott kampánykiadásai elszámolásában azt állította, hogy betartotta a törvényes előírásokat, és mindent egybevéve 404 millió 721 ezer forintot költött a választásra. Ez azt jelentette, hogy alatta maradt a törvény alapján kalkulált 404 millió 838 ezer forintos keretnek, és még maradt is 117 ezer fel nem használt forintja.

A részletesebb elszámolásból azonban az derül ki, hogy a „plakát” rubrikában, amely az ÁSZ-nál a teljes outdoor hirdetési területet magában foglalta, mindössze 35 millió 682 ezer forintot tüntetett fel a párt, ami lényegében a harmada az amúgy is nagyon jutányosan számlázott közterületi költségeknek. 63 millió forintnak nyoma veszett.

Az előkerült adatokból egyértelmű, hogy a 2010-es választási küzdelemben a Fidesz használta leginkább a közterületi hirdetéseket. Országszerte legalább 4700 helyen voltak kint óriásplakátjai, a többi szervezet elől megszerezték a prémium hirdetési helyeket, és még 3000-4000 cítylighton és oszlopon is Orbánék plakátjai mentek.

A Fidesz a kampány végén egymaga több helyen hirdetett, mint az összes többi parlamenti párt együttesen, az ÁSZ-nak leadott adatok szerint mégis ő költötte közülük a legkevesebbet. A Fidesz 35 milliójával szemben az MSZP 70, az LMP 106, a Jobbik 77 milliós kültéri hirdetési költést vallott be.

Mindez azért érdekes, mert az utóbbi hetek plakátháborújában a jobbikos kampány elszámolását támadó Fidesz rendszeresen arra hivatkozott, hogy az ellenzéki párttal ellentétben őket semmilyen kritika sem érheti, mivel a gazdálkodásukat az Állami Számvevőszék megvizsgálta és rendben találta.

Ezt az érvelést használta Orbán Viktor a múlt hétvégén Brüsszelben, valamint a csütörtöki cikkünk nyomán kiadott Fidesz-közlemény is. A Fidesz állítása szerint kizárólag a Simicska-cégek és a Jobbik keveredtek bűncselekmény gyanújába, és csak figyelemelterelési célzattal indulhatott ellenük „kétségbeesett és hírhamisítási akció”. A kormánypárt azt írta, hogy a Jobbikkal ellentétben a Fidesz „minden egyes választási kampányában a törvényeknek megfelelően járt el és számolt el, amelyet az Állami Számvevőszék minden esetben ellenőrzött és törvényesnek talált”.

Közismert, hogy az Állami Számvevőszék az országgyűlési választások után megjelentetett elszámolási jelentésében rendszeresen panaszkodott arra, hogy a választásokkal kapcsolatos jogszabályok meggátolják a választási kampánypénzek eredetének és felhasználásának teljes átláthatóságát, és a pártok ezen az 1990-es évek óta nem voltak képesek vagy nem voltak hajlandóak változtatni.

Kiemelt képünk: MTI/H. Szabó Sándor

Ajánlott videó

Olvasói sztorik