Belföld

Kétséges az 500 milliárdos vasúti óriásberuházás megtérülése

Kínai hitelből újítják fel a Budapest-Kelebia vonalat. Kilométerenként hárommilliárd forintra jön ki az Alföldön keresztülfutó vasúti pálya, amihez még nagyobb hídra sincs szükség.

500 milliárd forintért, kínai hitelből újítanák fel a Budapest és Kelebia közötti, alig használt vasútvonalat – írja a Napi.hu. A parlament kormánypárti többsége csendben fogadta el az erről szóló magyar-kínai kormányközi egyezmény törvénybe emelését. A sík terepen futó pálya költsége minden eddigi vasúti beruházásnál nagyobb lenne.

A sínszakasz a Budapest-Belgrád vasútvonal része. A jelenleg egyvágányú, lassújelekkel alaposan teletűzdelt pályát kétvágányúsítanák a szerb fővárosig, és 200 kilométeres óránkénti sebességre építenék át, de az egyéb műszaki berendezések miatt valójában 160 kilométeres sebességre lenne alkalmas.

A kínai kormány egy „vasúti selyemút” részeként újítaná fel egészen Pireusz görög kikötővárostól Budapestig a vasútvonalakat. Azonban ha a szerb, bolgár, görög területen meghiúsul a beruházás, az a magyar fejlesztés megtérülését is veszélyezteti. A parlamenti vitában elhangzott, hogy nem készült, vagy legalábbis nem nyilvános a megvalósíthatósági tanulmány, így azt sem tudni, megtérül-e egyáltalán valaha a beruházás.

A beruházás költsége kilométerenként 3 milliárd forintra jön ki, pedig a vonal az Alföldön futna végig, és se völgyhídra, se alagútra, de még folyami hídra sincs szükség. A kínai hitelre a magyar állam vállalna garanciát, így a kínai fél nem viselne érdemi kockázatot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik