A Ferencváros pályaudvar
Belföld

Kétséges az 500 milliárdos vasúti óriásberuházás megtérülése

24.hu
24.hu

2016. 04. 20. 08:46

Kínai hitelből újítják fel a Budapest-Kelebia vonalat. Kilométerenként hárommilliárd forintra jön ki az Alföldön keresztülfutó vasúti pálya, amihez még nagyobb hídra sincs szükség.

500 milliárd forintért, kínai hitelből újítanák fel a Budapest és Kelebia közötti, alig használt vasútvonalat – írja a Napi.hu. A parlament kormánypárti többsége csendben fogadta el az erről szóló magyar-kínai kormányközi egyezmény törvénybe emelését. A sík terepen futó pálya költsége minden eddigi vasúti beruházásnál nagyobb lenne.

A sínszakasz a Budapest-Belgrád vasútvonal része. A jelenleg egyvágányú, lassújelekkel alaposan teletűzdelt pályát kétvágányúsítanák a szerb fővárosig, és 200 kilométeres óránkénti sebességre építenék át, de az egyéb műszaki berendezések miatt valójában 160 kilométeres sebességre lenne alkalmas.

A kínai kormány egy „vasúti selyemút” részeként újítaná fel egészen Pireusz görög kikötővárostól Budapestig a vasútvonalakat. Azonban ha a szerb, bolgár, görög területen meghiúsul a beruházás, az a magyar fejlesztés megtérülését is veszélyezteti. A parlamenti vitában elhangzott, hogy nem készült, vagy legalábbis nem nyilvános a megvalósíthatósági tanulmány, így azt sem tudni, megtérül-e egyáltalán valaha a beruházás.

A beruházás költsége kilométerenként 3 milliárd forintra jön ki, pedig a vonal az Alföldön futna végig, és se völgyhídra, se alagútra, de még folyami hídra sincs szükség. A kínai hitelre a magyar állam vállalna garanciát, így a kínai fél nem viselne érdemi kockázatot.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

US President Donald Trump (C) makes his way to board Air Force One in Riyadh as he head with the First Lady to Israel on May 22, 2017. / AFP PHOTO / MANDEL NGAN
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.