Egyes kutyáknak lenyűgöző az emlékezete

Chris McLoughlin / Getty Images

Egy friss tanulmány alapján egyes kutyák meglepően jól emlékeznek játékaik nevére – írja a The Guardian. Korábban több vizsgálat is igazolta már, hogy az ebek memóriája rendkívüli, most a kutatók felfedezték, hogy bizonyos egyedek akkor is képesek megjegyezni egy-egy játék nevét, ha két évig nem látták azt.

Shany Dror, az Eötvös Loránd Tudományegyetem munkatársa és a csapat tagja szerint az eredmények azt mutatják, hogy az ilyen kutyák a tárgyak nevét a hosszú távú memóriájukban raktározzák el, és nem egyszerűen a gazdáik frissítik fel az emlékezetüket a gyakori játék révén. Mint hozzátette: az eredmények hatással lehetnek az emberi nyelv evolúciójának megértésére, mivel a memória az egyik fontos összetevője nyelvünknek.

„Miért egyedülállóan emberi a nyelv? Ahhoz, hogy ezt megtudjuk, meg kell értenünk, hogy a nyelv mely elemei állnak rendelkezésre más állatokban, mely elemei nem” – nyilatkozta.

A kutatók öt kutyával végeztek kísérletek, a példányok korábban 12 új játék nevét tanulták meg. A tárgyakat az első vizsgálat után két évre eltették, az új kísérletben viszont ismét elővették. Három kutya mindegyik játékot, egy 11, egy másik pedig öt játékot kapott meg.

Miután az állatok szemügyre vehették a tárgyakat, a gazdik öt vagy hat tesztjátékot helyeztek el otthonuk egy szobájába nyolc másik játék mellé. A kutyatulajdonosok ezután átmentek egy másik szobába, majd megkérték kedvencüket, hogy hozza el egyesével a tesztjátékokat.

Hogy a lehető legkisebb legyen a zavarás, csak akkor cserélték le a kiválasztott játékokat, amikor már csak három tesztjáték maradt a kupacban. A kutatók online, videón keresztül figyelték az eseményeket.

A kísérletet minden kutyával kétszer végezték el, négy kutyával pedig megismételték a megmaradt tesztjátékokkal is.

Az eredményekből kiderült, hogy az állatok átlagosan 44%-ban választották ki a helyes játékot, de egyes példányoknál a siker aránya elérte a 60%-ot is.

Ezek az adatok messze túlmutatnak a véletlenen.

A csapat kiemelte: csak azért, mert néhány kutya képes megtanulni a tárgyak nevét, nem minden eb képes erre. A képesség mögött álló tényezők még mindig nem tisztázottak, a „tehetséges” kutyák gazdái azonban gyakran kifejezetten sok időt töltöttek kedvencükkel.