Évekkel előre megjósolhatja a Parkinson-kórt ez az új vizsgálat

Marian Vejcik / Getty Images

A Parkinson-kór több mint 8,5 millió embert érint világszerte, és évente több mint 300 ezer halálesetet okoz, ez a szám pedig gyorsan növekszik. A betegség részeként a fehérjék összetapadnak azon agysejteken belül, amelyek a dopamin termeléséért felelősek, amely a mozgás koordinálásában is fontos szerepet játszik. A fehérjecsomók károsítják, és végül elpusztítják a sejteket.

Ez a folyamat vezet a Parkinson jellegzetes tüneteihez: remegés, izommerevség, lassú mozgás és instabilitás, csak hogy a legjellemzőbbeket emeljük ki. Végül járási nehézségek alakulnak ki, növelve az esésből származó halálos sérülések valószínűségét, emellett az emberek nyelési és légzési képességei is romlanak.

Egy új vérvizsgálat azonban úgy tűnik, képes lehet megjósolni a betegség kialakulását, évekkel azelőtt, hogy megjelennének az első tünetek.

A teszt a vérben lévő fehérjéket vizsgálja, amelyek koncentrációja eltér a Parkinson-kórban szenvedőknél az egészséges mintákhoz mérten, írja a LiveScience. A kutatók mesterséges intelligencia segítségével azonosítani tudták azokat az embereket, akiknél megerősített Parkinson-diagnózis áll fenn, illetve azokat a veszélyeztetett csoportba tartozókat is, akiknél fennáll a veszélye, hogy kialakulhat a betegség.

A Nature Communications folyóiratban megjelent új tanulmány szerint a kutatók nyolc olyan fehérjét azonosítottak, amelyek mértéke alaposan eltér a Parkinson-kórban szenvedők vérében az egészséges páciensekhez képest. Ezekkel a biomarkerekkel kiképeztek egy mesterséges intelligencia-modellt, amellyel azonosítani tudták azokat a betegeket, akiknek fehérjeprofilja hasonlít a Parkinson-kórhoz kötődő fehérjeprofilokhoz.

Amikor egy 41 fős csoporton – amelyben 30 Parkinson-kóros és 11 egészséges ember vett részt – tesztelték a modellt, 100 százalékos pontossággal vizsgázott. A kutatók ezután egy különálló, 54 fős csoportot vizsgáltak meg, akiknek alvászavaruk volt – ez gyakori előjele a Parkinson-kórnak. Az 54-ből 47 embernél találtak gyanús jeleket, a tesztet követő utánkövetési fázis során pedig eddig 11 embernél derült ki, hogy Parkinson-kóros, míg 5-nél hasonló rendellenesség alakult ki.

A teszt átlagosan 3 és fél évvel, egy esetben pedig közel 7 és fél évvel előre jelezte a Parkinson-kór megjelenését, ami igencsak ígéretesnek tűnik.