Hatalmas hegyeket találtak a tenger mélyén

Nora Carol Photography / Getty Images

Gravitációs anomáliákat vizsgálva négy gigantikus tengeri hegyet fedeztek fel Dél-Amerika partjainál – írja a Space.com. A legmagasabb több mint 2,6 kilométerre emelkedik ki a tengerfenékből.

A Schmidt Ocean Institute csapata a közelmúltban egy kutatóhajóról térképezte fel a Costa Ricától Chile magasságáig húzódó óceánfeneket, az expedíció során új állatfajokat is felfedeztek. A csúcsok közül három Peru közelében fekszik, ezek 1591, 1644 és 1873 méteresek.

A legnagyobb tengeri hegy Chilénél található, ez 2681 méter magas.

Az érintett hegy területe körülbelül 450 négyzetkilométer.

Az óriási víz alatti csúcsok mind kialudt vulkánok. Olyan hatalmasak, hogy finom változásokat, úgynevezett gravitációs anomáliákat okoznak az óceán felszínén, amelyeket ki lehet mutatni. Tavaly ugyanezen csapat Guatemala közelében már megtalált egy tengeri hegyet.

A mostani csúcsok magasak, de messze eltörpülnek a világ legnagyobb tengeri hegye mellett. A cím a hawaii Mauna Kea szunnyadó vulkáné, amely ugyan 4205 méterrel a felszín fölé nyúlik, de az óceánban folytatódik, valódi magassága így 10 211 méter.

A kutatók úgy becsülik, hogy akár 100 ezer tengeri hegy is lehet a világ óceánjaiban, ezeknek azonban csak nagyon kis részét derítették fel eddig. A feltételezett csúcsok több mint fele a Csendes-óceánban lehet.

A legújabb expedíció egy új, Seabed 2030 elnevezésű projekt része, amelynek célja, hogy az évtized végére feltérképezzék a világ teljes tengerfenékét. A vizsgálatsorozat nemcsak geológiai, hanem biológiai szempontból is izgalmas, hiszen a tengeri hegyek gyakran fontos élőhelyeket biztosítanak.

„A tengerfenéki hegyek felkutatása szinte mindig a biológiai sokféleség még nem vizsgált forró pontjaihoz vezet bennünket” – mondta Jyotika Virmani, a Schmidt Ocean Institute ügyvezető igazgatója. Mint hozzátette, amikor egy-egy nyüzsgő tengerfenéki közösségre bukkannak, mindig hihetetlen új felfedezéseket tesznek.