Hatalmas tenger alatti hegyre bukkantak

nektofadeev@gmail.com / Getty Images

A világ legnagyobb építményénél, a Burdzs Kalifánál kétszer magasabb hegyet találtak a tenger mélyén Guatemala közelében – írja a Live Science. A kutatók idén nyáron a Schmidt Ocean Institute által szervezett expedíció keretében térképezték fel a tengerfeneket, amikor észlelték a korábban nem látott formációt.

A mintegy 2600 méterrel a felszín alatt fekvő hegy nagyjából 1600 méter magas.

Hasonló képződmények általában vulkanizmus következtében alakulnak ki. „A több mint 1,5 kilométer magas tengeri hegy, amely eddig a hullámok alatt rejtőzött, rávilágít arra, hogy mennyi mindent kell még felfedeznünk” – mondta Jyotika Virmani, a Schmidt Ocean Institute ügyvezető igazgatója.

A 14 négyzetkilométeres formáció a Csendes-óceán nemzetközi vizeiben található, megközelítőleg 150 kilométerre a guatemalai partoktól. A kutatók többsugaras szonártérképezéssel észlelték, miközben Costa Ricától a Csendes-óceáni-lemez, az Észak-Amerikai-lemez és más tektonikus lemezek határa felé tartottak.

A tengeri hegyek létfontosságú élőhelyet biztosítanak a mélytengeri korallok, szivacsok és számos gerinctelen állat számára. Az óceánban nehéz kemény aljzatot találni, a hasonló képződményeken azonban nehezen tapad meg az iszap, ezért segítséget jelenthetnek az élőlényeknek.

A műholdas adatok alapján több mint 100 ezer feltáratlan hegy van még a mélyben. „Izgalmas, hogy egy olyan korszakban élünk, amikor a technológia lehetővé teszi számunkra, hogy feltérképezzük, illetve először láthassuk bolygónk e csodálatos részeit” – emelte ki Virmani.