A gyermeknevelés rengeteg kihívással, és kevés szabadidővel jár, amit manapság sokan úgy próbálnak meg kijátszani, hogy képernyő elé ültetik a gyermeküket. A tévénézés azonban eltérítheti a gyerekeket a fizikai tevékenységektől, és kevésbé vonzóvá teszi az önálló játékot. Egy friss kutatás szerint a túlzott képernyőnézés ezen túlmenően atipikus szenzoros információfeldolgozáshoz is vezethet – írja a Science Alert.
A legjellemzőbb tünetek közé tartoznak a figyelem- és koncentrációs problémák, valamint a magatartással és viselkedéssel kapcsolatos gondok, de akár mozgáskoordinációs hibákat és megkésett beszédfejlődést is láthatunk ennek nyomán.
Az egyesült államokbeli National Children’s Study adatait használó tanulmány szerzői szerint azoknál a gyerekeknél, akik 2 éves koruk előtt több időt töltöttek tévézéssel, nagyobb valószínűséggel alakultak ki atipikus viselkedési jegyek 3 éves koruk előtt, és egyre inkább úgy tűnik, hogy ennek valószínűsége annál nagyobb, minél több időt töltenek a gyerekek a képernyő előtt naponta.
Az új tanulmány 1471 gyermek gondozóinak válaszain alapult. Eszerint az 1 évesek esetében az első év során bármely képernyő előtt eltöltött idő 105 százalékkal növelte a későbbi, általában 33 hónapos korban azonosított szenzoros feldolgozási problémák kialakulásának esélyét.
A kutatók nem tudták egyértelműen megállapítani a direkt kapcsolatot a képernyő előtt töltött idő és az atipikus szenzoros feldolgozás között, ugyanakkor jelezték, hogy a képernyőfüggés számos egészségügyi problémát, többek között alvászavart, a beszéd megjelenésének késését, viselkedési problémákat és akár autizmus spektrumzavart (ASD) is okozhat. Számos szakértő emiatt azt javasolja, hogy 2 éves kor előtt kerüljék el a gyerekek a képernyőt, és korlátozzák napi egy órára azt 2 és 5 éves kor között.