Sosem látott vámpírvírust fedeztek fel

SCIEPRO / SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images

A történelem során először figyeltek meg olyan vírusokat a kutatók, amelyek másik vírusokhoz kapcsolódnak – írja az IFLScience. Az organizmusok maguknál nagyobb vírusok „nyakába” akaszkodnak, akár egy vámpír, és még harapásra hasonlító nyomokat is hagynak rajtuk.

A sosem látott módon viselkedő kórokozó egy bakteriofág (baktériumokon élősködő vírus) és egyben szatellit is, tehát segédvírusokra van szüksége életciklusánák befejezéséhez. Éppen ezért természetes, hogy az ilyen organizmusok a segédvírusok közelében tartózkodnak, olyanról viszont még senki nem hallott, hogy belekapaszkodnának a nyakukba.

A vírust felfedező Tagide deCarvalho azt mondta, nem hitt a szemének, amikor meglátta.

Tagide deCarvalho

A felfedezésről szóló tanulmányból kiderül, hogy ezek a szatellit vírusok nem rendelkeznek olyan génekkel, amelyek lehetővé teszik, hogy beépítsék saját örökítőanyagukat azon sejtek DNS-ébe, amelyeken élősködnek. Ehhez van szükségük a segédvírusokra, amelyekre ráakaszkodnak.

A szakértők szerint elképzelhető, hogy rengeteg olyan vírus létezik, amelyik ugyanígy viselkedik, csak eddig nem sikerült megfigyelnünk őket. Ez az új felfedezés azonban segíthet a felderítésükben.