Csillagközi anyagot találhattak a Földön

Science Photo Library - ROGER HARRIS / Getty Images

Egy friss tanulmány alapján egy csillagközi objektumból származhatnak azok a gyöngyök, amelyeket Pápua Új-Guinea partjainál találtak – írja a ScienceAlert. Érdemes kiemelni: a publikáció még nem esett szakmai bírálat alá, elkészítésében pedig egy sokat kritizált kutató is részt vett.

A tanulmány vezető szerzője Avi Loeb, a Harvard Egyetem csillagásza, aki az utóbbi időkben hajmeresztő állításaival kerül be a hírekbe. A kutató elképzelhetőnek tartja, hogy 2017-ben egy idegenek által épített szerkezet suhant át a Naprendszeren. Elméletét egy külön könyvben részletezte, a kötetről szóló kritikánkat itt, a Loebbel készült interjúnkat pedig itt olvashatja.

A kutató és társai állításuk szerint most egy meteor darabjaira bukkantak. Az űrkőzetet az amerikai kormány műholdjai követték nyomon, mielőtt 2014-ben a Csendes-óceán felett szétesett. A CNEOS 2014-01-08 (vagy egyszerűbben IM1) jelű meteor szokatlan sebessége miatt keltette fel a figyelmet.

Loeb 2021-ben alapította meg a Galileo Projektet, amelynek célja a földön kívüli technológiák keresése. A csapat idén júniusban indult útnak, hogy megkeresse az IM1 maradványait. A szakértők erős mágnesek segítségével több száz apró, 0,05-1,3 milliméter átmérőjű gömböt gyűjtöttek be, a törmelékek 2 kilométeres mélységben voltak.

A kutatók eddig 57 objektumot vizsgáltak meg, előzetes eredmények alapján néhány közülük olyan tulajdonságokkal bír, amely szokatlan a Naprendszerben. A csapat az elemek arányából és az izotópokból kiindulva jutott erre a megállapításra.

Loebék azt feltételezik, hogy a 2014-ben felrobbant égitest egy másik rendszerben született meg, majd a csillagközi teret átszelve jutott el hozzánk.

Amennyiben igazuk van, úgy az emberiség először szerezhetett be egy csillagközi objektumból származó anyagot.

Ma már tudjuk, hogy időnként elérik rendszerünket idegen csillagoktól érkező égitestek, igaz, nem túl sok példa ismert. Az első észlelt objektum a 2017-ben felfedezett ʻOumuamua volt.

Az biztos, hogy a friss eredményeket rengeteg tudományos kritika éri majd. Már júliusban felmerült, hogy még csak az sem biztos, hogy Loebék módszerével ténylegesen be lehet gyűjteni a 2014-es meteor törmelékeit.