Megtalálták az univerzum egyik legősibb galaxisát

Luke Peterson Photography / Getty Images

Egy új tanulmány alapján megtalálhatták az univerzum egyik legősibb galaxisát – írja a ScienceAlert. Az objektum neve Maisie-galaxis.

A spektroszkópiás elemzés megerősítette, hogy a James Webb űrteleszkóp (JWST) úgy figyelte meg az objektumot, ahogy az mindössze 390 millió évvel az ősrobbanás után megjelent. Bár a kutatók eredetileg korábbinak gondolták a rendszert, de így is a világegyetem egyik legősibb ismert galaxisának számít.

Pablo Arrabal Haro, a NOIRLab munkatársa és kollégái szerint eredményeik nemcsak azt igazolják, hogy a korai univerzum a vártnál népesebb volt, hanem azt is, hogy a JWST adatainak vizsgálatakor körültekintően kell eljárni. „A Maisie-galaxissal kapcsolatban az az izgalmas, hogy ez volt az egyik első távoli galaxis, amelyet a JWST azonosított, és ebből a halmazból ez az első, amelyet spektroszkópiailag is megerősítettek” – nyilatkozta Steven Finkelstein, az austini Texasi Egyetem csillagásza, aki a lánya tiszteletére nevezte el a rendszert.

A korai galaxisok datálása nem egyszerű feladat, a legelterjedtebb technika a vöröseltolódáson alapul. Mivel a világegyetem tágul, a Tejútrendszeren kívül a legtöbb objektum távolodni látszik, vagyis fényüknek nagyobb utat kell megtenniük, a spektrum vörös része pedig emiatt tompul. A James Webb infravörös tartományban folytat megfigyeléseket, ezért képes távolabb tekinteni elődeinél.

A csapat a Maisie-galaxis távolságát másik módszerrel, az űrtávcső spektroszkópjával, valamint fotometriával határozta meg. Utóbbi technika lényege, hogy az elektromos sugárzást több szűrön keresztül vizsgálják.

A kutatók becslése alapján a rendszer mintegy 366-390 millió évvel az ősrobbanás utáni állapotában látható.

Ez azt jelenti, hogy a Maisie-galaxis fénye körülbelül 13,4 milliárd évig utazott, mire a JWST észlelte volna.