Földön kívüli anyagból készült ősi nyílhegyet találtak

Thomas Schüpbach/Journal of Archaeological Science

Egy friss tanulmányban egy különleges, meteoritból készített bronzkori nyílhegyet mutatnak be – írja az IFLScience.

A kutatók egy svájci régió anyagait fésülték át meteorit alapú leleteket keresve, végül csak ezen tárgy alapanyaga bizonyult földön kívüli eredetűnek.

A szakemberek a Bieli-tó környékéről származó leleteket elemezték, ezek között volt a mintegy 2,9 grammos és 39,3 milliméter hosszú fegyver. A nyílhegy egy Mörigennek nevezett bronzkori épülethez köthető, amely időszámítás előtt 900 és 800 között működött.

Beda Hofmann, a Berni Egyetem munkatársa és kollégái a vas idegen eredetét az alumínium-26 izotópjának kimutatásával erősítették meg, ez az izotóp földön kívüli objektumokra jellemző. A tárgyban a vas és a nikkel egy olyan ötvözetét is detektálták, amelyet csak meteoritokból ismernek.

A leleten olyan ősi ragasztóanyagra bukkantak, amely nyírfakátrányból állhatott. Ez alapján megállapítható, hogy a nyílhegy egy vesszőhöz volt erősítve, de hogy vadászatra vagy harcra használták-e, azt nem tudni.

A Mörigen az úgynevezett Twannberg-meteorit megtalálási helyétől mintegy 8 kilométerre fekszik. Ez az Európában valaha felfedezett legnagyobb meteorit, és felmerült, hogy kapcsolódik a bronzkori tárgyhoz is, a kémiai elemzés azonban nem talált egyezést.

A vizsgálatok azt mutatják, hogy az alapanyagot alkotó űrkőzet a légkörbe való belépés előtt mintegy 2 tonnát nyomott. A szakértők négy nagy, ismert meteoritot találtak, amelynek hasonló az összetétele, ezek Csehországban, Spanyolországban és Észtországban kerültek elő. Az észtországi különösen ígéretes jelölt, elképzelhető, hogy az objektum anyaga kereskedelem révén jutott el a mai Svájc területére.