Szerves anyagokat talált a Marson a NASA marsjárója

Handout / AFP / JPL / Caltech / NASA

Változatos szerves anyagokra bukkant a marsi Jezero kráterében az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) Perseverance marsjárója – írja az MTI a Nature című folyóiratban frissen közzétett tanulmány alapján.

A feltárt eredmények arra utalnak, hogy a Marson a korábban feltételezettnél összetettebb rendszer létezhetett a múltban.

Sunanda Sharma, Ryan Roppel és munkatársaik két, a Jezero alján talált képződményt (Maaz és Seitah) elemeztek, és mindkettőben szerves molekulák jeleire bukkantak. Az adatok az egyes formációkra jellemző ásványi társulást és térbeli eloszlást mutattak.

A kutatók szerint a szerves molekulák nagyrészt vizes folyamatokhoz köthető ásványokból kerültek elő, ami arra utal, hogy ezek a folyamatok kulcsszerepet játszhattak a szerves szintézisben, szállításban és megőrzésben. Egyúttal jelezték, számos különböző magyarázat létezhet a vörös bolygó szerves anyagai eredetét illetően.

Meglehet, hogy víz-kőzet kölcsönhatások, vagy bolygóközi por, esetleg meteorok révén is keletkezhetett, de azt sem zárták ki, hogy élőlényből származnak.

A tanulmány szerint a marsi szerves anyagok jobb megértése hatással lehet az élet jelei utáni kutatásra. A Perseverance 2021 februárjában landolt a Jezero kráterben, amely egykoron tómedence volt, és így akár élőhelyként szolgálhatott. A kutatók azóta is vizsgálják a kráterfenék geológiai összetételét. A rover fotókat készít és kőzetmintákat is gyűjt a területen.