Az univerzum legöregebb fekete lyukát fedezték fel

NASA / ESA / CSA / Steve Finkelstein (UT Austin) / Micaela Bagley (UT Austin) / Rebecca Larson (UT Austin)

Az eddigi legöregebb aktív fekete lyukat találták meg csillagászok a James Webb űrtávcső segítségével – írja a Live Science. Az újonnan felfedezett égitest tömege a Napénál nagyjából 9 milliószor nagyobb, ami hatalmasnak tűnik, pedig a szupermasszív fekete lyukak esetében kifejezetten kevésnek számít.

Az objektum a rendkívül távoli CEERS 1019 nevű galaxis közepén található, és a szakértők szerint legalább 13,2 milliárd évvel ezelőtt jöhetett létre.

A kutatók ezen kívül két másik, körülbelül 12,8 milliárd éves fekete lyukat is megfigyeltek, valamint 11 galaxist, amelyek akár 13,3 milliárd évesnél is idősebbek lehetnek.

A csillagászok elmondták, számukra is rejtély, hogyan jöhetett létre egy ekkora fekete lyuk ennyire régen, hiszen a jelenlegi tudásunk szerint egy ilyen nagy méretű fekete lyuk keletkezéséhez sokkal több időre lenne szükség.