Láthatatlan csillagra bukkanhattak

ajijchan / Getty Images

Sosem látott égitestet, úgynevezett bozoncsillagot fedezhettek fel a csillagászok – írja a Live Science. Az elméletek szerint a bozoncsillagok láthatatlan, sötét anyagból álló egzotikus csillagok, létezésüket azonban eddig nem sikerült bizonyítani.

A Európai Űrügynökség (ESA) régóta figyel egy csillagrendszert, amelyben egy Naphoz hasonló csillag egy hatalmas, sötét objektum körül kering. A legtöbb szakértő úgy véli, az ismeretlen égitest egy fekete lyuk lehet, két csillagász azonban kihívta ezt az elméletet, új tanulmányukban azt vetik fel, hogy valójában egy sötét anyagból felépülő csillag lehet a titokzatos objektum.

A sötét anyag egy teljesen láthatatlan anyagfajta, amely a teljes világegyetem tömegének 23 százalékát adja. A sötét anyag létezését már több mint száz éve is felvetették, azonban máig sem tudjuk, hogy pontosan mi is ez a különös anyag. Egyes elméletek szerint a sötét anyag a bozonok egy fajtája lehet.

A bozonok elemi részecskék, amelyek alapvető kölcsönhatásokat közvetítenek. A fény elemi részecskéje, a foton például olyan bozon, amely az elektromágneses kölcsönhatást közvetíti. A teória szerint a sötét anyag olyan bozon lehet, amely nem közvetít semmilyen kölcsönhatást, azonban képes bizonyos helyeken felhalmozódni.

Ezek a sötét anyag halmok akár teljes csillagrendszereknél is nagyobbak lehetnek, de létezhetnek kisebbek is, amelyek csupán egy csillag méretével érnek fel. Ezeket a feltételezett halmokat nevezik bozoncsillagoknak.

Mivel a bozoncsillagok teljesen láthatatlanok lennének, csillagászati műszerekkel közvetlenül nem figyelhetnénk meg őket, jelenlétükre csak a látható anyagra kifejtett gravitációs hatásukból következtethetnénk, például abból, hogy csillag kering körülöttük.

A tanulmányt készítő két csillagász szerint fontos lenne, hogy további vizsgálatoknak vessék alá ezt a különleges csillagrendszert, hiszen – bár nem valószínű – elképzelhető, hogy segítségével bizonyítani lehetne a bozoncsillagok létezését.