Bizarr vírusokra bukkantak az óceánban

Egy új tanulmányban a szerzők a vírusok egy, korábban ismeretlen, az óceánokban élő és a planktont fertőző csoportját mutatják be – írja a Live Science. Az újonnan felfedezett mikroorganizmusokat mirusvírusoknak nevezték el, a mirus latinul meglepőt, különöset jelent.

A szakértők az organizmusok genetikáját elemezve megállapították, hogy a mirusvírusok a Duplodnaviria nevű nagy csoportba tartoznak, ide sorolhatóak az állatokat és az embereket fertőző herpeszvírusok is. A furcsa, újonnan felfedezett csoport azonban megdöbbentően sok génen osztozik az óriásvírusok egyik, Varidnaviria nevű csoportjával.

Ez arra utal, hogy a mirusvírusok két, egymással távoli kapcsolatban álló vonal bizarr hibridjei.

„Úgy tűnik, hogy a vírusok egy rendkívül szokatlan csoportja ez” – mondta Tom Delmont, a francia Nemzeti Tudományos Kutatóközpont (CNRS) munkatársa és a csapat tagja. A felfedezés rávilágít arra, hogy milyen keveset tudunk az óceánokban megbúvó vírusokról.

David Merron Photography / getty Images

A szakértők a Tara Ocean expedíció adatait elemezték, ennek keretében 2009 és 2013 között 35 ezer óceáni mintát gyűjtöttek be. A genetikai elemzés során aztán megtalálták a vírusok különleges csoportját. Az érintett mikroorganizmusok a sarkvidéki, mérsékelt övi és trópusi óceánok napsütötte felszíni vizeiben fordulnak elő, és a planktont alkotó apró élőlényeket fertőzik. A kutatók úgy gondolják, hogy a mirusvírusok fontos szerepet játszanak a szén és a tápanyagok körforgásában.

Delmont szerint a felfedezés a herpeszvírusok eredetének megmagyarázásához is hozzájárulhatnak. A két csoportnak közös evolúciós története lehet, az adatok a herpeszvírusok planktonikus eredetére utalnak.