Elveszett óceánra bukkantak a Marson

Új térképek bizonyítják, hogy egykor egy hatalmas óceán terült el a Mars északi féltekének egyik térségében – írja a Pennsylvaniai Állami Egyetem oldala. Az adatok alapján a bolygó tengerszint-emelkedést is tapasztalt, ami összhangban van a feltételezett nedves és meleg éghajlattal. Ma az égitest rendkívül barátságtalan, száraz és hideg, a távoli múltban viszont egészen más lehetett a környezete.

Ami az egyik legfontosabb pontként azonnal eszembe jut, az az, hogy egy ekkora óceán létezése nagyobb lehetőséget jelent az élet szempontjából

– mondta Benjamin Cardenas, a Pennsylvaniai Állami Egyetem munkatársa és az eredményeket bemutató tanulmány egyik szerzője. A szakértő hozzátette, a felfedezések azt mutatják, volt olyan időszak, amikor a Mars elég meleg, a légköre pedig elég sűrű volt ahhoz, hogy egyszerre ennyi folyékony víz legyen rajta.

MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images

A kutatók régóta vitatkoznak arról, hogy lehetett-e óceán a bolygó északi, alacsony emelkedésű részén. A csapat a közelmúltban topográfia adatok révén igazolta, hogy 3,5 milliárd éve létezett egy partvonal, amelynél legalább 900 méter vastagon, több ezer négyzetkilométeren halmozódott fel az üledék.

A vizsgálat újdonsága, hogy a Marsot rétegződése és üledékképződése alapján elemezték. A kutatók az Egyesült Államok Geológiai Szolgálatának szoftverét és a NASA adatait használták fel. A szakértők 6500 kilométer hosszan találtak folyódelták vagy tengerfenéki csatornák által kialakított gerinceket, a formációk az ősi partvonal maradványai.

Az elveszett óceán helyén ma az Aeolis Dorsának nevezett régió fekszik, Cardenas szerint a helyi kőzetek sokat elárulnak a dinamikus víztömegről. Amennyiben a Marson kialakult az élet, az Aeolis Dorsa ideális helyszín lehet a létformák maradványainak azonosítására. A NASA Curiosity marsjárójának egyik fő célja éppen az, hogy felfedezze a potenciális organizmusok nyomait.