Tudomány koronavírus

Variánsfüggetlen Covid-gyógyszert készíthetnek magyar kutatók

Getty Images

Magyar kutatók olyan természetes eredetű, erős antivirális hatással bíró vegyületre bukkantak, amely hatékony lehet a koronavírus (SARS-CoV-2) okozta megbetegedés ellen. A találmány hazai és nemzetközi szabadalmaztatása, valamint hasznosítási lehetőségeinek feltérképezése már megkezdődött – írja az MTI.

A kutatás eredményeiről az Eötvös Loránd Tudományegyetemen (ELTE) számoltak be kedden a vizsgálatban együttműködő intézmények – az ELTE Természettudományi Kar (TTK) Biológiai Intézet, a Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK), valamint az ELKH-ELTE Peptidkémiai Kutatócsoport – munkatársai.

Az ELTE kutatóinak feladata a természetes növényi vagy gombaeredetű vegyületek izolálása, ezen frakciók tisztítása, a tiszta kémiai entitások előállítása, valamint ezek kémiai és szerkezeti jellemzése volt. Miután ezeket megtalálták, a Peptidkémiai Kutatócsoport munkatársai in vitro szelektivitási vizsgálatokat végeztek. Azt vizsgálták, van-e toxikus hatásuk a vegyületeknek az egészséges emberi sejtekre. A talált vegyületek antivirális aktivitását az NNK magas biológiai biztonságú laboratóriumában tesztelték.

A kutatók szerint a gyógyszerpiacon található hatóanyagok jelentős része természetes hatóanyagokon alapul.

Mivel a gombák gazdagok olyan anyagokban, amelyeknek valamiféle biológiai hatásuk van, a kutatócsoport növényi és gombaanyagokat vizsgált. E során olyan endofiton gombákat kerestek, amelyek talajban élnek és fenntarthatók izolátumként. Mivel relatíve új vírusról volt szó, az összes kísérleti paramétert optimalizálni kellett. Ennek első lépése volt a vírus izolálása, majd a gazdasejt meghatározása, amely alkalmas lehet a tesztrendszerben a talált anyag vizsgálatára. Horváti Kata, az ELKH-ELTE Peptidkémiai Kutatócsoport munkatársa kiemelte: fontos volt, hogy olyan hatóanyagot találjanak, amely nem toxikus a gazdasejtre. Több tucat anyag vizsgálata után bukkantak rá egy olyan vegyületre, amely megfelelt a kitételeknek.

Kis Zoltán, a Nemzeti Népegészségügyi Központ szakértője azt hangsúlyozta, hogy a korokozókkal folytatott küzdelem örök versenyfutás, mindig újabbak jelennek meg, amelyekre fel kell készülnie a világnak. Ez nagy erőfeszítést igényel – mutatott rá, hozzátéve, hogy a vizsgált vegyületek közül 10-100 ezerből egy jut el addig, hogy gyógyszer legyen belőle.

A következő lépés, hogy állatokon teszteljék a hatásos vegyületet.

A vizsgálatokat a tervek szerint hörcsögökön végzik majd el, mert ezek a rágcsálók sokkal érzékenyebb a koronavírusra, mint az egerek. Ezután következhetnek a fázisvizsgálatok az akkreditált klinikai független szervezeteknél, és hat-tíz év múlva lehet gyógyszer a találmányból. Kiemelték, hogy nagy előnye a felfedezett vegyületnek, hogy a jelenlegi vizsgálatok szerint nem befolyásolja a hatékonyságát a mutációk megjelenése. Nemcsak egy variánsra, hanem többféle variánsra is hatékony, vagyis variánsfüggetlen.

Ezek a gombák a természetben még soha nem találkoztak ezzel a vírussal, ezért előfordulhat olyan szerencsés helyzet, hogy egyáltalán nem alakul ki rezisztencia

– magyarázta Kovács M. Gábor, az ELTE TTK Biológiai Intézet munkatársa. Jelenleg a felfedezés szabadalmi eljárása folyik, amelynek február elején lesz eredménye. A kutatók úgy vélik, jó esélyük van a nemzetközi szabadalomra. A kutatók jelenleg azt vizsgálják, hogy további vírusokra hogyan hat ez a vegyület.