Kiderült, mennyi hangya élhet a Földön

Yann Avril / Biosphoto / AFP

A Hongkongi Egyetem és a németországi Julius Maximilian Egyetem kutatói választ találhattak arra a kérdésre, mennyi hangya él a bolygónkon. Ehhez 489 olyan, a világ különböző pontjain végzett kutatás eredményeit vetették össze, amelyek során szabványosított módszerekkel vizsgálták a hangyák egyedszámát. Ennek eredménye 20 billiárd (20 000 000 000 000 000) lett – írja a Qubit.

Ebből a globális hangyapopuláció teljes szervesanyag-tömegére (biomasszájára) is tudtak következtetni, amely nagyjából 12 millió tonna lehet. Ez közel dupla annyi, mint a vadon élő emlősöké (7 millió tonna) és hatszor annyi, mint a madaraké (2 millió tonna).

Az emberek azért így is többet nyomnak, összesen nagyjából ötször annyit, ami 60 millió tonnának felel meg.

A Würzburgi Egyetem kutatója, Patrick Schultheiss vezette kutatócsoportja szerint azonban így is vannak hiányosságok. Mivel a legtöbb regionális felmérést csak a földön végezték el, az az alatt lévő, vagy a fákon mászó egyedeket nem rögzítették, ráadásul az ázsiai és afrikai adatok hiányosak, teszi hozzá az MTI.

A PNAS-ban közölt kutatás szerint a felszínen élő hangyák közel kétharmada – 61 százaléka – a trópusi esőerdőkben és a trópusi szavannákon él. A hangyáknak több mint 15 ezer faja és alfaja van, de a valós szám ennél nagyobb is lehet, mert létezhetnek még felfedezetlen fajok is. A kutatók hangsúlyozzák, hogy a hangyák jelentősen hozzájárulnak az ökoszisztémák fennmaradásához, például azzal, hogy terjesztik a növények magvait.