Egy földönkívüliekre vadászó teleszkóp fogta a Voyager-1 jelét

A kaliforniai ATA (Allen Telescope Array) fogta a Voyager-1 jelét – írja a Space.com. A NASA űrszondája 45 éve indult útnak, és jelenleg a csillagközi térben halad.

Az ATA egy felújítás alatt álló rádióobszervatórium San Francisco közelében. A távcső fő feladata a földönkívüli élet keresése. A rendszer július 9-én 42 antennájából 20-at használva érzékelte a Voyager-1 jelét, az észlelésről a héten számoltak be a szakértők.

Az ATA 15 percnyi adatot rögzített, az információkat lementették.

A Voyager-1 a legtávolabbi ember alkotta objektum. A kutatók szerint jeleinek detektálása jól mutatja az ATA erejét és képességeit. A felújítási program 2019 óta tart.

A jelekről az ATA csapata nem közölt további részleteket. Korábban a Voyager-1 furcsa adatokat küldött, a NASA jelenleg is vizsgálja a hiba okát. Az űrhivatalnál úgy gondolják, hogy az űreszköz nincs veszélyben.

MARK GARLICK / SCIENCE PHOTO LIBRA / MGA / Science Photo Library via AFP

A Voyager-1 nagyjából 23,3 milliárd kilométerre jár a Földtől, ez a Nap-Föld távolság mintegy 156-szorosa. A szondát a NASA Deep Space Network nevű hálózata követi nyomon, az eszköz másodpercenként 160 bitet küld haza. Összehasonlításképp: a normál otthoni szélessávú kapcsolat esetében a megabit per másodperc adja a mérési alapot, ez másodpercenként több millió bitet jelent.

A szerkezet nagyjából tíz éve lépett be a csillagközi térbe, amikor áthalad a Nap körüli „buborék”, a helioszféra határán. Az űreszköz útja során felbecsülhetetlen értékű információkat gyűjt. A Voyager-1 még nem érte el az üstökösökből és aszteroidákból álló Oort-felhőt, ezt a régiót korábban egyetlen űreszköz sem kereste fel. Az út 300 évig tartana, az űrszonda üzemanyaga viszont 2025-ben elfogyhat.