Közzétették a James Webb űrtávcső eddigi legnagyobb képét

NASA / STScI / CEERS / TACC / S. Finkelstein / M. Bagley / Z. Levay

Nagyjából egy hónapja tették közzé a James Webb űrtávcső (JWST) első tudományos képét, a felvétel sokak érdeklődését felkeltette. A fotó csak ízelítő volt az űrteleszkóp képességeiből.

A közelmúltban újabb képet mutattak be, amely a CEERS (Cosmic Evolution Early Release Science Survey) keretében készült el – írja az IFLScience. A CEERS-ben olyan galaxisokra fókuszálnak, amelyek az ég egy 100 négyzetívpercnyi részén helyezkednek el.

Ez nagyjából a telihold hetedének felel meg, és nyolcszor nagyobb területet fed le, mint az első fotó.

A kiválasztott területet már a Hubble segítségével is tanulmányozták. Mivel a két űreszköz eltérő hullámhosszokon működik, adataik jól kiegészítik egymást.

A CEERS célja, hogy a már meglévő módszerek mellett újakat találjon a JWST számára a korai univerzum megfigyeléséhez. A kezdeményezésben az első galaxisok megjelenését fogják vizsgálni, a CEERS-ben emellett újabb rendszerek evolúcióját is elemzik majd.

A CEERS oldalán a közelmúltban tették közzé az első képet, illetve annak variációit. Az alábbi fotón néhány látványosabb galaxisra rá is közelítettek. Az adatok feldolgozásában a magyar származású Zolt Levay is részt vett.

NASA/STSci/CEERS/TACC/S.Finkelstein/M. Bagley/R. Larson/Z. Levay

A JWST-nek köszönhetően jelentősen felgyorsult a megfigyelések tudományos publikálása, a fenti kép alapján a CEERS például már öt tanulmányt nyújtott be szakmai folyóiratokhoz. Az űrtávcsőnek köszönhetően az eddigi legősibb galaxist is megtalálhatták.