Falánk kozmikus szörnyeteget találtak

MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images

Szakértők egy csoportja az elmúlt 9 milliárd év legfényesebb és leggyorsabban növekvő fekete lyukára bukkant – írja a Live Science. Christopher Onken, az Ausztrál Nemzeti Egyetem munkatársa és kollégái friss tanulmányukban arról számolnak be, hogy az objektum 3 milliárd naptömegű.

A kutatók szerint a fekete lyuk minden másodpercben egy-egy Föld nagyságú anyagdarabot nyel el.

A kutatók a SkyMapper teleszkóp adatait elemezték, a publikációt független szakértők még nem vizsgálták felül.

A J1144 jelű objektum megközelítőleg 500-szor nagyobb a Tejútrendszer magjában található fekete lyuknál, a Sagittarius A*-nál, amelyet a közelmúltban először örökítettek meg.

Először készítettek képet a Tejútrendszer szörnyetegéről
Korábbi kutatások azt találták, hogy a galaxisunk közepén lévő fekete lyuk túlságosan mozgékony ahhoz, hogy jó képet lehessen róla készíteni.

„A csillagászok több mint 50 éve vadásznak ilyen objektumokra” – mondta Onken. A szakértő hozzátette, korábban több halványabb fekete lyukat is találtak, de ez az objektum valahogy elkerülte a figyelmet. A J1144 falánksága mellett eltörpül a többi szupermasszív fekete lyuk étvágya.

A fekete lyukak nem bocsátanak ki fényt, ezért közvetlen módon nem lehet detektálni őket. Az objektumok extrém gravitációja ugyanakkor rengeteg anyagot húz át az őket körülvevő eseményhorizonton, a folyamat hatására pedig a felhevült anyagból úgynevezett akkréciós korong jön létre. A J1144 akkréciós korongjánál fényesebbet még nem találtak, kellően erős távcsővel még amatőr csillagászok is észlelhetik.

A kutatók következő célja annak kiderítése, hogy miért ennyire falánk a fekete lyuk. A jelenség hátterében talán egy kozmikus katasztrófa, például két galaxis összeolvadása áll. A szakértők nem tartják valószínűnek, hogy találni fognak még hasonló objektumokat.