Készülhet a kutyaallergia elleni vakcina

Sally Anscombe / Getty Images

Kutatók azonosítottak egy sor potenciális molekulajelöltet azokra az allergénekre, amelyek a kutyaallergiát okozhatják. Ez az első lépés egy kutyaallergia-elleni, majdnem univerzális vakcina kifejlesztéséhez – írja az Eurekalerten megjelent sajtóközlemény.

Számos kutatás foglalkozott a kutyaallergiák természetével, de nagyon kevés olyan alkalmazott kutatás zajlott eddig, amely ezt az információt arra használta fel, hogy az immuntoleranciát mesterségesen kiváltva próbálja meg teljesen meggyógyítani a kutyára allergiásokat. Kutatók most először azonosítottak jelölteket a kutyaallergéneket alkotó molekulák azon részeire, amelyek segítségével a kutyaallergia legyőzhető lehet.

Rengetegen allergiásak a kutyákra, a kutyaallergiások száma pedig folyamatosan nő világszerte. Az évek során a tudósoknak hét különböző kutyaallergént sikerült azonosítaniuk – olyan molekulákat vagy molekuláris szerkezeteket, amelyek egy antitesthez kötődnek, és szokatlanul erős immunválaszt váltanak ki. Ez a hét a Canis familiaris allergén 1-7 (Can f 1-7). Bár hét van belőle, csak egy, a Can f 1 felelős a legtöbb allergiás reakcióért (50-75 százalék).

A kutyák nyelvszövetében, nyálmirigyében és bőrében található.

A kutatóknak még nem sikerült azonosítotani a Can f 1 IgE epitópjait – az antigének azon specifikus részeit, amelyeket az immunrendszer felismer, és amelyek stimulálják az immunválaszt. Az epitópok egy specifikus antigénreceptorhoz kötődnek az immunrendszer antitestjeinek, B-sejteknek vagy T-sejteknek a felületén, hasonlóan ahhoz, ahogy egy kirakós játékdarab illeszkedik egy másik puzzle-darab specifikus alakjához. Az immunglobulinként is ismert antitestek öt különböző osztályba vagy izotípusba sorolhatók: IgA, IgD, IgE, IgG vagy IgM. Az IgE izotípus kulcsszerepet játszik az allergiákban és az allergiás betegségekben.

Az elmúlt években komoly kutatások zajlottak az epitóp-központú vakcinák kifejlesztésére – ebben az esetben a kutyaallergia elleni oltóanyag megalkotására is. Az Oszaka Prefektúra Egyetem kutatói most sikeresen feltérképezték a Can f 1 teljes szerkezetét, ez az első lépés ahhoz, hogy megtalálják a fehérje IgE epitópját – és ezzel ahhoz is, hogy tényleg szülessen egy vakcina, ami megakadályozza, hogy allergiásak legyünk az ember legjobb barátjára.

A kutatók a Federation of European Biochemical Societies tudományos folyóiratban publikálták a tanulmányukat.