Így alakíthatnánk élhetővé a Marsot

Sok kutatócsoport, cég és egyéb szervezet véli úgy, idővel meg kell telepednünk a Marson, Elon Musk, a SpaceX vezetője például egymillió embert küldene az égitestre. A kolonizálás előtt azonban élhetőbbé kell alakítani a vörös bolygót, ennek egyik módszere a terraformálás.

A Marssal a fő probléma az, hogy nincsen mágneses tere. A Földön a mágneses mező elengedhetetlen az élet számára, hiszen védelmet nyújt az űrből érkező veszélyes töltött részecskékkel szemben, de a légkört is megóvja a napszéltől. A szakértők szerint az ősi Marsnak is volt mágneses tere, idővel azonban elvesztette azt, és kialakult felszínén a mai barátságtalan környezet.

A földi mágneses mező létrehozása nagyon nem egyszerű feladat, a pajzs hátterében ugyanis a magban zajló dinamóhatás áll. A Mars belseje sokkal kisebb és hűvösebb, és nem lehet csak úgy beindítani a mágneses dinamót. Korábban felvetettek már ötleteket az egyszerűbb, a felszínen vagy Mars körüli pályán kialakított mágneses mezőre, egy friss tanulmányban viszont a szerzők egy egészen új megközelítést mutatnak be – írja a Universe Today.

MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images

A kutatók szerint a jó planetáris mágneses térhez a töltött részecskék erős áramlására van szükség a bolygón belül vagy az égitest körül.

A szakértők utóbbi lehetőséget kezdtéke el vizsgálni, és arra jutottak, hogy a Mars egyik holdja, a Phobos segíthet.

A meglehetősen közel keringő objektum a bolygó nagyobbik holdja. A csapat a Phobos felszínének részecskéit ionizálná, majd gyorsítaná fel, így hozva létre egy plazmatóruszt a hold pályáján. Ez aztán elég erős mágneses mezőt alakítana ki a Marson a terraformáláshoz.

Ruth Bamford, az Oxfordi Egyetem fizikusának és kollégáinak terve ambiciózus, a megvalósítás pedig komoly mérnöki kihívást jelentene. A kutatók ennek ellenére úgy vélik, most jött el a merész ötletek ideje.