24 ezer éve szunnyadó állatokat élesztettek fel

Egy új tanulmányban a szerzők azt írják, olyan állatokat élesztettek fel, amelyek 24 ezer éve kerültek az Északi-sarkvidék fagyott talajába – számol be a Live Science. Az érintett élőlények a Bdelloidea osztályba tartozó kerekesférgek, ezen többsejtű, mikroszkopikus állatok édesvízi környezetkben élnek, és mintegy 50 millió éve fejlődtek ki.

Korábbi vizsgálatok már kimutatták, hogy a modern kerekesférgek túlélik, ha tíz évre mínusz 20 Celsius-fokos hidegben tárolják őket.

A most felélesztett állatok 24 ezer évet töltöttek el a szibériai permafrosztban.

A kiolvasztott példányok ivartalanul kezdtek el szaporodni.

NNehring / Getty Images Illusztráció.

Kriptobiózisról akkor beszélünk, amikor egy élőlény életjelenségei megszűnnek, anyagcseréje pedig leáll az extrém környezet hatására. Sztasz Malavin, a Puscsinói Talajtani Fizikai-Kémiai és Biológiai Problémák Intézetének munkatársa és a csapat tagja szerint a kerekesférgek esetében a kriptobiózis a hol megfagyó, hol kiszáradó vizes környezet miatt alakult ki. Az állatok ráadásul DNS-károsodásaikat is helyre tudják hozni.

Malavin és kollégái az Alazeja folyónál 3,5 méteres mélységbe fúrtak le, a szénizotópos vizsgálat alapján 24 ezer éves talajt találtak. Amikor felolvasztották a mintákat, az Adineta nembe tartozó, kriptobiózisban lévő egyedeket azonosítottak. Az állatokat Petri-csészében támasztották fel.

A kutatók bíznak benne, hogy eredményeik hozzájárulhatnak a kriptobiózis folyamatának alaposabb megismeréséhez.