Népszerű antidepresszáns gátolhatja a rák terjedését

A Molecular Cancer Therapeutics tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a szertralin nevű hatóanyag nemcsak a depresszió ellen hatékony antidepresszáns, de gátolhatja a rákos sejtek fejlődését és szaporodását is – írja az IFL Science. Az amerikai rákos megbetegedések mechanizmusaival foglalkozó laboratórium (Laboratory for Disease Mechanisms in Cancer, LDMC) kutatói bebizonyították sejtkultúrás és állatkísérletek során, hogy míg a rákos sejtosztódást gátolja a vegyület, az egészséges sejteket nem károsítja.

Mivel a szertralin biztonságos rendszeres használat mellett is, a szakértők szerint ígéretes lehetőség lehet a daganatos megbetegedések kezelésére.

A káros rákos sejtek sokkal gyorsabban nőnek, mint az egészségesek, így lesz belőlük viszonylag rövid időn belül súlyos problémákat okozó tumor. A növekedéshez szükségük van nagyobb mennyiségű aminosavra, amelyeket aztán a sejten belül a tumorsejt szintetizál, és fehérjévé alakít. Néhány rákos sejt sokkal gyorsabban szintetizálja ezeket az aminosavakat, mint a többi. Sőt, vannak olyan sejtek, amelyek gyakorlatilag függenek bizonyos típusú aminosavaktól, név szerint a szerintől és a glicintől, a kutatók pedig azt a hipotézist állították fel, hogy ha megakadályozhatják ezen aminosavak előállítódását, akkor a sejtosztódást is megállítják.

Fotó: Getty Images

Az egészséges sejtek is hagyatkoznak a szerinre és a glicinre, csak sokkal kisebb mértékben, és szakértők még mindig nem értik teljesen az aminosavfüggőség részleteit. Az amerikai kutatók most 1600 gyógyszert teszteltek arra, hogy valamelyik megakadályozza-e a szerin és glicin termelődését, végül sejtkultúrákban a szertralin hatóanyaggal rendelkezők voltak a leghatékonyabbak. Állatos kísérletekben a mellrák ellen bizonyult hatékonynak a vegyület más, állati rákgyógyszerekkel kombinálva.

A felfedezés azért lehet fontos, mert a szerin és a glicin termelődésére és felhasználására rengeteg agresszív tumor érzékeny: többek között az agy-, a tüdő-, a bőrrák egyes fajtái, valamint a T-sejtes leukémia is ezen aminosavak túltermelődésével jár.