Megtalálták a dinoszauruszok egyik parányi ősét

Szakértők egy csoportja egy parányi dinoszauruszszerű állat fosszíliájára bukkant – írja a ScienceAlert.

A 10 centiméter magas Kongonaphon kely a mai Madagaszkár területén élt mintegy 237 millió éve, és az Ornithodira csoport tagja volt – ide tartoztak a dinoszauruszok és pterozauruszok utolsó közös ősei.

Christian Kammerer, az Észak-Karolinai Természettudományi Múzeum munkatársa és a csapat tagja szerint általános vélekedés, hogy a dinoszauruszok hatalmasak voltak, az újonnan felfedezett ornithodira ugyanakkor megdöbbentően kicsi. A Kongonaphon kely kövületét 1998-ban azonosították több más faj leleteivel együtt. A maradványt csak később kezdték el elemezni, a vizsgálat során hamar kiderült, hogy igen különleges állatról van szó.

Kép: Frank Ippolito, ©American Museum of Natural History

A szakértők úgy vélik, hogy a csoport legkorábban elkülönülő fajai a vártnál jóval kisebbek voltak. Az állat fogazata alapján feltételezhető, hogy a Kongonaphon kely kemény külső vázzal rendelkező rovarokat fogyasztott. A kutatók szerint a parányi mérettel az ornithodirák olyan forrásokhoz férhettek hozzá, melyekhez a korábbi archoszaurusz nem.