Kiderítették, honnan származott a rejtélyes 2017-es radioaktív felhő

2017 novemberében egy, a ruténium 106-os izotópját tartalmazó radioaktív felhő jelent meg Európa felett, a szennyezést Magyarországon is kimutatták. A sugárzás szintje Európában nem volt veszélyes, a kibocsátó közelében viszont már más lehetett a helyzet. A szakértők vizsgálataik során arra jutottak, hogy a felhő Oroszországból, az Urál déli részéről, feltételezhetően a majaki létesítményből származott. Egyes szakértők még azt is felvetették, hogy a sugárzó részecskék egy titkos katonai telepből szabadultak ki, egy új elemzés azonban elvetette ezt az elméletet – írja az IFLScience.

Kép: Pavel Lisitsyn / Sputnik / Sputnik via AFP

Thorsten Kleine, a Münsteri Egyetem munkatársa szerint nem valószínű, hogy egy titkos létesítmény állna a háttérben. Bár a felhőben kimutatták a ruténium-106-ot, a szennyezésben nem csak a sugárzó izotóp volt jelen, Kleine pedig úgy véli, hogy ez lehet a kulcs a forrás azonosításában.

A ruténium-izotópokat rendszerint azért mérjük, hogy tanulmányozzuk a Föld formálódásának történetét

– mondta a kutató. A szakértő és csapata gyakorlott a kis koncentrációjú részecskék elemzésében, tudásuk pedig különösen hasznos volt a radioaktív felhő vizsgálatakor.

Tanulmányukban a szerzők azt írják, hét izotópot fogtak be az ausztriai mérőállomások, ezek közül viszont csak kettő volt sugárzó (a ruténium-106 és a ruténium-103). A csapat a koncentráció alapján arra jutott, hogy a felhő egy civil telepről, egészen pontosan egy Kelet-Európában gyakori VVER reaktorból származhatott. Ilyen típust a majaki létesítményben is találni. Kleine nem zárja ki, hogy a sugárzás forrásánál a sugárzás életveszélyes szintet ért el.