Megtalálták a Földre leginkább hasonlító bolygót

A Kepler-1649c nevű exobolygó egy vörös törpe lakható zónájában kering, pont olyan távolságra a központi csillagtól, hogy folyékony víz is lehet a felszínén – írja a Science Alert. Majdnem pontosan akkora, mint a Föld, és az általunk a Naptól kapott fény 75 százalékát kapja a vörös törpétől. Más szóval: elképzelhető, hogy olyan feltételek uralkodnak a felszínén, amelyek lehetővé teszik az élet jelenlétét.

A planéta 300 fényévnyire kering a Földtől, és eddig ez a leginkább földszerű bolygó, amit ismerünk. Persze egyelőre nem érdemes elhamarkodottan kijelenteni, hogy lakható lehet: a légköréről például nem tudunk semmit, pedig ez az egyik legfontosabb tényező, ha az élet kialakulásáról van szó.

Kép: NASA/Ames Research Center/Daniel Rutter

A bolygót egy nemzetközi kutatócsapat vette észre, amikor a NASA mára már visszavonult Kepler űrteleszkópjának adatait nézték át újra. A létezéséről tudtunk korábban is, de arról nem, hogy ilyen hasonló lehet a Földhöz.

A The Astrophysical Journal Letters tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint nemcsak maga a bolygó az érdekes, hanem az is, hogy hogyan kering együtt a csillaga körül a szomszédjával: míg a Kepler-1649c 19,5 földi nap alatt kerüli meg a vörös törpét, addig a szomszédja még ennél is közelebb van a csillaghoz, és még kevesebb ideig tart, míg megkerüli.

Az egymáshoz viszonyított mozgásuk nagyon érdekes: a Kepler-1649c négy kört tesz meg a vörös törpe körül, míg a másik bolygó négyet. A kutatók szerint ez a tulajdonságuk azt jelentheti, hogy egy hosszú távon is nagyon stabil rendszerről van szó.

Főkép: NASA/Ames Research Center/Daniel Rutter

Norvégia szerint Magyarország lecsúszott a támogatásról, míg a magyar kormány azt állítja, ilyen forgatókönyv nem létezik: felvázoljuk a patthelyzet jogi hátterét. És kiderítettük azt is, hogy olyan fideszes kötődésű alapítvány is megpróbált az Ökotárs helyére kerülni, amelynek kuratóriumában Mészáros Lőrinc volt felesége, Kelemen Beatrix is helyet kap.