Különös jel érkezett a világűrből

3,6 milliárd évvel ezelőtt egy távoli galaxis egyik objektuma hatalmas energiát bocsátott ki magából, melynek jele 2018-ban érte el a Földet. A kutatók korábban már több hasonló eseményt, úgynevezett gyors rádiókitörést (FRB) is észleltek, de ez az első alkalom, amikor nyomon tudtak követni egy nem ismétlődő jelet a kiindulási pontjáig – számol be a Live Science.

K. W. Bannister, a CSIRO (Commonwealth Science and Industrial Research Organisation) munkatársa és kollégái bíznak benne, hogy eredményeik hozzájárulhatnak az Univerzum alaposabb megértéséhez.

Ezeket a kitöréseket befolyásolják azok az anyagok, amelyekkel az űrben találkoznak”

– mondta Jean-Pierre Macquart, az ICRAR (International Centre for Radio Astronomy Research) szakértője, hozzátéve, hogy elemzésükkel felmérhetik, hogy mennyi anyag található az intergalaktikus űrben.

star in the milky way, astronaut background
Kép: iStock

Az első gyors rádiókitörést 2007-ben mutatták ki, azóta nagyjából 85 észlelés történt. Korábban csak egy forrást sikerült lokalizálni, az viszont a mostanival ellentétben ismétlődő jeleket bocsátott ki. A kutatók az ASKAP (Australian Square Kilometre Array Pathfinder) műholdrendszer segítségével találták meg a 2018-as FBR kiindulási helyét egy Tejútrendszer nagyságú galaxisban. A szakértők szerint a rendszer több szempontból is különbözik a korábban azonosított ismétlődő jelek forrásától.

A kutatók egyelőre nagyon keveset tudnak a gyors rádiókitörésekről, többek között az sem tisztázott, hogy pontosan mi alakítja ki őket. A mostanihoz hasonló vizsgálatok közelebb vihetik a szakértőket a rejtély megoldásához.

Kiemelt kép: iStock