Mindegy, milyen húst eszik, mindegyik káros

A vörös és a fehér hús fogyasztása azonos hatással van a vér koleszterinszintjére.

A közvélekedés szerint ugye a fehér hús „egészséges”, pontosabban nem emeli oly mértékben a vér koleszterinszintjét, mint az úgynevezett vörös húsok. A Kaliforniai Egyetem Gyermekkórházának Oaklandi Kutatóintézetének (CHORI) új kutatási eredménye a tudósokat is meglepte:

mind a vörös, mind a fehér hús nagy mennyiségű fogyasztása magasabb koleszterinszintet eredményez, mint a hasonló mennyiségű növényi fehérje fogyasztása.

Ez a hatás független volt attól, hogy az étrend tartalmazott-e nagy mennyiségben telített zsírokat vagy nem.

„Amikor a tanulmányt terveztük, azt vártuk, hogy a vörös hús jóval károsabb hatással lesz a koleszterinszintre, mint a fehér hús, és meglepődtünk, amikor nem ez derült ki. Hatásuk a koleszterinre azonos, ha a telített zsírszintek azonosak” – idézi az MTI Ronald Krauss professzort, a CHORI Ateroszklerózis (az artériafal megkeményedéséből adódó érelmeszesedés) Kutatóközpontjának igazgatóját.

Hozzátette: a tanulmányozott húsok között nem volt feldolgozott hús – például virsli vagy császárszalonna –, legelőn tartott szarvasmarha húsa, sem pedig hal. Az eredmény azt jelzi, hogy az eddig véltnél hasznosabb a húsfogyasztás korlátozása a koleszterinszint csökkentése érdekében, a növényi fehérjék a legegészségesebbek a koleszterint tekintve.

Kiemelt kép: FELIX ALAIN / HEMIS.FR