A dinókat kipusztító aszteroida nyomára bukkantak

Szakértők egy csoportja édesvízi halak, fák és tengeri ammoniteszek maradványait azonosította egy észak-dakotai lelőhelyen  – számol be az IFLScience. A kutatók szerint a kövületek abból a korszakból származnak, amikor egy óriási aszteroida a Földbe csapódva kialakította a Chicxulub-krátert, és elhozta a dinoszauruszok alkonyát.

A leletegyüttes vízi és szárazföldi állatai, illetve növényei feltételezhetően a becsapódást követő ár hatására keveredtek össze.

A szakértők úgy vélik, hogy a maradványok minden korábbinál többet árulnak el a kataklizmáról.

Kép: iStock

Robert DePalma, a Kansasi Egyetem PhD-hallgatója szerint az állatokat és növényeket elpusztító hatalmas hullámok nem a tengeren, hanem a szárazföldön található vizeken alakultak ki a becsapódást követően. Tanulmányában a szakértő azt írja, a leletegyüttes mellett apró üvegdarabokat is találtak, ami az aszteroidabecsapódások jellemzője. A maradványokat egy irídiumréteg fedi, ez szintén az objektum ütközésére utal.

A friss felfedezés azt sugallja, hogy a becsapódás után mintegy 2 órával a kilökődő anyag az egész kontinenst betakarta, majd legalább 10 méter magas hullámok keletkeztek. A folyamat során lerakódott törmeléket végül hamu és az ütközés során felszabadult kőzetek fedték be.

David Burnham társszerző szerint a felhalmozódás olyan gyors volt, hogy a leletek három dimenzióban konzerválódtak.

Egy olyan halunk is van, amelyik nekiütközött egy fának, és kettészakadt

– mondta a kutató.

A lelőhelyen két dinoszaurusz kövületét is felfedezték, azt azonban egyelőre nem tudták megállapítani, hogy ezek az állatok hogyan pusztultak el.

Kiemelt kép: iStock