New York, 2016. április 12.
Stephen Hawking brit elméleti fizikus, csillagász a Jurij Milner orosz milliárdossal közös tudományos kezdeményezésüket, a Breakthrough Starshot-ot népszerûsítõ sajtótájékoztatón a New York-i One World Trade Centerben 2016. április 12-én. Milner 100 millió dollárt ajánlott fel arra, hogy civilizált életformát leljenek fel az univerzumban, a fizikusnak tanult orosz milliárdos a feladathoz maga választott ki tudósokat, az egyikük Hawking. (MTI/EPA/Jason Szenes)

Csodás módon emlékeznek Stephen Hawkingra

A tavaly elhunyt Stephen Hawking fekete lyukakkal kapcsolatos úttörő felfedezésének állít emléket egy új brit érme – írja az MTI. Az asztrofizikus emlékét az új 50 pennys pénzérme örökíti meg, ezzel olyan tudósok közé kerül, mint Isaac Newton és Charles Darwin.

Az érmét tervező Edwina Ellis szerint alkotását a fizikus fekete lyukakkal kapcsolatos vizsgálata ihlette, ezért helyezett el a pennyn egy örvényló fekete lyukat Hawking neve alatt.

Közzétette: The Royal Mint – 2019. március 12., kedd

Lucy Hawking, a fizikus egyik gyermeke szerint nagy megtiszteltetés, hogy apja emlékét egy pénzérme is megörökíti.

Hawking Az idő rövid története című úttörő munkájában fejtette ki a fekete lyukakkal kapcsolatos elképzeléseit. Egy interjúban egyszer arról beszélt, hogy pályafutása legnagyobb eredményének tekinti annak felfedezését, hogy a fekete lyukak nem teljesen feketék.

A tudósnál 22 évesen súlyos motoros neuronbetegséget (amiotrófiás laterálszklerózist) diagnosztizáltak. Akkor csupán néhány évet jósoltak neki az orvosok, Hawking azonban nem adta fel a küzdelmet. 32 évesen lett a brit Királyi Akadémia tagja, 37 évesen a Cambridge-i Egyetem matematika tanszékének élére került. 2009-ben vonult nyugdíjba, de folytatta munkáját a Cambridge-i Egyetemen, ahol a relativitáselmélettel és gravitációval foglalkozó csoportot vezette.

New York, 2016. április 12.
Stephen Hawking brit elméleti fizikus, csillagász a Jurij Milner orosz milliárdossal közös tudományos kezdeményezésüket, a Breakthrough Starshot-ot népszerűsítő sajtótájékoztatón a New York-i One World Trade Centerben 2016. április 12-én. Milner 100 millió dollárt ajánlott fel arra, hogy civilizált életformát leljenek fel az univerzumban, a fizikusnak tanult orosz milliárdos a feladathoz maga választott ki tudósokat, az egyikük Hawking. (MTI/EPA/Jason Szenes)
Mielőtt meghalt, Hawking óva intett minket idegenektől, Trumptól és önmagunktól
A Föld napjai meg vannak számlálva, mondta, mégis optimista volt.

A betegség miatt tolószékbe kényszerült, és végül már csak számítógép segítségével tudott kommunikálni, de tudományos munkáját haláláig folytatta. A kutató 2018. március 14-én, 76 éves korában hunyt el.

Nagy-Britanniában a nyáron döntenek arról, hogy az új 50 fontos bankjegyen melyik tudós portréja szerepeljen. Nem meglepő módon Hawking is a jelöltek között van.

Kiemelt fotó: MTI/EPA/Jason Szenes